Tip na prodloužený víkend u našich skoro sousedů

Strávit velikonoční víkend u Balatonu se ukázalo, jako výborný nápad! Jen je škoda, že nás to nenapadlo dříve, protože tam bylo opravdu krásně!

V roce 2019 jsme tak dlouho přemýšleli nad tím, kam poletíme na Velikonoce, až se zjistilo, že se ceny letenek se vyšplhaly do takové výše, kterou jsme již nebyli ochotni akceptovat. Tak nezbylo nic jiného, než naplánovat nějaký výlet autem. Nakonec bylo jasné, že máme volné jen 4 dny, takže to nemělo být nijak daleko. Padla tedy volba na Balaton, kde jsme ani jeden ještě nikdy nebyli. Kluci měli svoje plány, tak jsme vyrazili s manželem sami.  Nakonec se z toho vyklubal velmi příjemný a pohodový víkend a milé přékvapení. Byli jsme z výletu tak nadšeni, že jsme tam za rok chtěli vzít i naše kamarády. Bohužel kvůli Covidu z toho sešlo 😒

Několik zajímavých zastávek po cestě k Balatonu

Vyrážíme v pátek ráno a vzhledem k tomu, že nejenže jsme ani jeden nikdy nebyli u Balatonu, nebyli jsem ani v Györu, oblíbených temálních lázní, naplánujeme si tam zastávku po cestě. Trasa nás  vede buď po  maďarské dálnici nebo přes Slovensko. Volíme variantu přes Slovensko, díky které objevíme další zajímavé místo, které jsme dosud neznali – vodní nádrž Gabčíkovo. Objevíme tam krásnou hospůdku, ve které si dáváme oběd a naplánujeme si, že se do této oblasti musíme ještě někdy vrátit.

Hospůdka Csente csárda (Tichý hostinec)

Tento nápad oživíme ten stejný rok v srpnu, kdy zde strávíme krásný cyklovíkend. Tato oblast kolem nádrže Gabčíkovo, se nazývá Dunajské luhy. My jsme během víkendu, kdy teploty atakovaly  40° C celou nádrž od Bratislavy až po Gabčíkovo objeli na kole.  Po cestě jsme se několikrát koupali, jak v Rusovském jezeru, tak i v různých přítocích Dunaje. Cesta byla velice rozmanitá, potkáli jsme i různé plážičky, takže jsme si chvílemi připadali jako u moře.

Rozhodně bych toto místo doporučila navštívit. Můžete vyrazit na vlastní pěst a není k tomu potřeba žádné složité plánování. Není to daleko od nás, jsou zde velice příjemné hospůdky, ve kterých se mísí slovenština s maďaštinou a můžete výlet spojit také s návštěvou dalších oblíbených termálních lázní – Velký Meder, které my jsme vzhledem k vysokým srpnovým teplotám vynechali.

Dunajské luhy, srpen 2019

Nyní již zpět k naší cestě k Balatonu. Po výborném obědě u Gabčíkova opouštíme Slovensko a dostáveme se do Maďarska, kde zastavujeme v termálních lázních Györ. Bazény jen trochu obhlídneme a jdeme rovnou do saunového světa. My jako milovníci saunování,  kteří navštěvují sauny i po svých cestách po světě, jsme mile překvapeni. Není to žádný luxusní saunový svět jako je Infinit Maximus v Brně ( zatím jsme nikde ve světě nenašli lepší saunový svět), ale i tak stojí za návštěvu. Je to malý starší saunový svět, ale má duši. Dokonce jsem zažili i saunový ceremoniál v maďarštině, což nás velice obohatilo 😊 . Tak až někdy vyrazíte do Györu, kromě bazénů zkuste i sauny!

Po saunování jsem vyrazili k Balatonu. Jako výchozí bod našich výletů jsme vybrali městečko Gyenesdiás, které leží na severním břehu Balatonu, blízko města Keszthely.

Balaton

Jak se může z pohodové vyjížďky na kole stát boj o život 😂

Ráno nasedáme na kola a vyrážíme prozkoumávat okolí Balatonu. Jsme mile překvapeni. Kolem jezera vede krásná cyklostezka lemovaná kavárničkami a restauracemi, všude klid, málo lidí. Nad městečkem Badacsonytomaj vede trasa pod vinohrady a netrvá dlouho a nacházíme vinotéku, ve které si dáme malou ochutnávku místních vín, která jsou kupodivu velice dobrá – žádný sladký Tokaj, ale klasická suchá vína. Jsme totiž v jedné z nejstarších a nejznámějších vinařských oblastí v Maďarsku.

Pod vinicemi

Po ochutnávce vyrážíme dál, ale asi po 30km nás cesta po rovině přestává bavit a vydáváme se severně od Balatonu k městu Topolca. Cesta je sice do kopce, ale aspoň je nějaká změna. Pokračujeme dále po cyklostezce a ta nás vede přes zalesněnou oblast, ve které mapy.cz ukazují změť turistických cest – některé vypadají, že jsou po zpevněných cestách, tak po nich vyrážíme. Později se ukázalo, že to byla velká chyba.

Cyklostezka kolem Balatonu

Cesta po chvíli končí a my se ocitáme uprostřed hustého lesa a kola vláčíme do kopce. Prodíráme se mezi stromy, protože z cesty je již jen pěšinka, po které už asi dlouho nikdo nešel. Jednu chvíli to vypadá, že pěšina končí na vrcholu skály a my budeme muset skočit😊. Jako zázrakem se to nestane a cesta pokračuje dále. Nakonec celkem dost vyčerpaní narazíme na cyklostezku a pokračujeme po ní až do ubytování. Přijíždíme za tmy, dost unavení a v nohách máme něco málo přes 80km.

Dnes už to bude opravdu na pohodu

Po zážitku předchozího dne nehodláme experimentovat a držíme se cyklostezky kolem jezera. Tentokrát vyrážíme na druhou stranu do města Keszthely. V příjemném městečku je přístav, ze kterého vyráží výletní lodě. My si dáváme kávu a zmrzlinu a pokračujeme dál po pobřeží. Tím se dostáváme se na jižní břeh, který je lemován plážemi s penziony a vilami. V létě tady bývá asi dost narváno. My zastavíme v příjemné hospůdce a dáváme si místní speciality  –  nechybí v nich paprika ani ryby. Jídlo je výborné, dáváme ještě kávičku a pokračujeme dál až do městečka Fonyód, kde nasedáme na loď, která nás převeze na druhou stranu Balatonu zpět do vinařského městečka Badacsonytomaj.

Výletní loď ve městě Keszthely

Opět zastavujeme ve vinotéce, kterou známe z již předešlého dne. Ochutnáme nějaká vína, koupíme si i nějaká domů a vyrážíme zpět do ubytování. Jedeme stejnou cestou kolem břehu Balatonu, kterou jsme jeli již předešlý den, pouze v opačném směru. I když tudy jedeme už podruhé, nacházíme zase jiná zajímavá místa, kterých jsme si den před tím nevšimli. Po cestě u městečka Szigloget je možné navštívit zříceninu hradu. Je na kopci, takže z ní bude pěkný výhled na jezero.  My jízdu do kopce tento den vynecháváme a vklídku dojíždíme do apartmánu. Tentokrát je to pohodových 67km s minimálním stoupáním.

Cyklistka na břehu jezera 😊

Vyhlášené lázně na závěr pobytu

Na den odjezdu jsme si naplánovali návštěvu termálních  lázní Hevíz. Rozhodně doporučuji, stojí za návštěvu. Projdeme vnitřní bazény, vykoupeme se ve venkovním jezeře a poté opět zamíříme do saun. Po zasloužené relaxaci lázně opouštíme, najdeme příjemnou hospůdku, ve které luxusně poobědváme a vyrážíme k domovu.

Lázně Hevíz

Musím říct, že jsem oba byli Balatonem dost nadšeni. Vůbec jsme nečekali, že se nám tam bude tak líbit. Byl to vlastně spíš takový náhradní plán, který předčil všechna naše očekávání. Tak až nebudete mít plán na 4 dny, určitě výlet k Balatonu je dobrá volba. My si říkáme, že se tam brzy vrátíme, chybí nám objet ještě druhou půlku. Doma nadšeně popisujeme kamarádům, jak tam bylo krásně a domlouváme se s nimi na Velikonoce 2020. Bohužel přišla první vlna koronaviru, tak jsme výlet museli zrušit, ale určitě se tam ještě vrátíme.

Pobyt tam měl jen samé výhody – krásné počasí, cyklostezky po rovinkách, výborné jídlo a víno. Do té doby jsem si myslela, že v Maďarsku pijí jen sladký Tokaj a z červených vín Egri Bikavér, který je teda výborný. Ale tady jsem zjistila, že umí udělat  více druhů dobrých bílých a červených suchých vín. A v neposlední řadě, když vyrazíte mimo sezonu, jako my na jaře, nebudou tady davy turistů jako v létě.

Možná  už nestihnete jet  k Balatonu na Velikonoce, ale jaro teprve začíná, tak můžete vyrazit kterýkoliv jiný víkend nebo si můžete tento výlet naplánovat i ke konci léta či na podzim, kdy opadne hlavní turistická sezona a nastane udeální doba na pohodové cyklotoulky kolem Balatonu.

Mile překvapeni jsem byli nejen Balatonem, ale na konci léta 2020 jsme zažili netradiční pohodovou dovolenou v  sousedním Polsku. A i tam jsme objevili plno zajímavých, pro nás do té doby neznámých míst 😉 Více se o tom můžete dočíst v tomto článku.

Přeji vám hodně krásných zážitků na vašich cestách a kdybyste potřebovali poradit, jak svoji cestu na vlastní pěst uskutečnit, přečtěte si nejdříve eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte ze sekce ePrůvodce nebo eCestopisy, některého z ePrůvodců či eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi inspirovat na své vlastní cestě, která bude probíhat PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.