Arménie – zapomenutá kavkazská kráska

Už si ani přesně nepamatuji, jak došlo k tomu, že jsme začali plánovat dovolenou do Arménie. Nikdy jsem nesnila o tom, že bych jela do Arménie. Ale jsem duší cestovatel, takže vlastně chci jet kamkoliv 😊. Nejpravděpodobněji k tomu došlo tak, že mi nějaký vyhledávač levných letenek ( kterých sleduji několik 😁) nabídl levnou letenku do Arménie přes Kyjev. Pamatuji si, že mě nejdřív zaujal ten Kyjev, který jsem si přála navštívit ( v červnu téhož roku jsem byla s holkama v Petrohradu a byla to vítaná změna po všech těch západních metropolích), pak jsem teprve začala zjišťovat, co je k vidění v Arménii. V tu chvíli jsem tuto zemi objevila a zjistila, že by se nám tam mohlo líbit.

Proč by se nám v Arménii mohlo líbit?

• v zemi jsou krásné a vysoké hory
  • je zde mnoho kamenných klášterů, které jinde neuvidíte
  • není to příliš turisticky vyhledávaná země
  • lidé jsou velice pohostinní a přátelští
  • je to země výborného vína

Manžel byl kupodivu také pro – do té doby jsme mluvili jen o tom, že se někdy vypravíme do Gruzie, ale o Arménii nikdy. Já jsem měla v plánu navštívit Kyjev, tak jsem nám tam cestou do Arménie naplánovala jednodenní zastávku. Manžel města nemá rád, tak jsem mu navrhla, že by mohl  jet do Černobylu, že ten já vidět nemusím. Takhle jsme se domluvili a na konci září 2019 vyrazili. Na vlastní pěst, jak jinak 😉.

Synové s námi tentokrát nejeli – ten starší zrovna začínal studia v Anglii a mladší ještě tenkrát hrál házenou a jeho tým měl ambice postoupit do 1.ligy, tak nemohl vynechat žádný zápas.

Kyjev – ukrajinská kráska, turisty zatím opomíjená

Na Kyjev jsem se moc těšila a nezklamal. Pro svou starobylost bývá nazýván „matkou ruských měst“.  Já jsem byla unešená hned, když jsme vystoupili z autobusu, který nás z letiště dovezl k Hlavnímu kyjevskému nádraží. Obrovská, krásně zdobená a malovaná budova, no prostě nádhera!!

Kyjev je plný nádherných budov – toto je budova Ukrajinské národní opery

Koupili jsme si žetonky na metro a vyrazili hledat náš hotel. Po menších potížích se to podařilo a my jsme mohli vyrazit do víru velkoměsta na  něco dobrého k jídlu. Objevili jsme velice příjemný podnik, kde jsme se nejen dobře najedli, ale i ochutnali místní pivo.

Stánky s výbornou kávou jsou rozesety po celém Kyjevě

Druhý den nás čekala celodenní prohlídka Kyjeva. Manžel nakonec do Černobylu nejel, rozhodl se, že radši stráví den se mnou  procházkou po městě 😉 Měl teda podmínku, že až ho to přestane bavit, rozloučí se se mnou a pojede do hotelu 😁.  Nakonec to vydržel neočekávaně dlouho, asi do 16h!! Strávili jsem velice příjemný den, kdy jsme chodili nejen po památkách – v Kyjevě jsou to teda zejména kostely, ale ochutnali i ukrajinskou kuchyni a  několikrát si dali výbornou kávu. Došli jsme i na Skleněný most, z kterého je krásný výhled na Dněpr a nový Kyjev.

Na Skleněném mostě

Během dne jsem si prohlédla i pár kostelů, mezi nimi i katedrálu sv. Sofie, která je nazývána jedním se sedmi divů Ukrajiny nebo pravoslavný Chrám svatého Michala. Došli jsme až do Parku věčné slávy, kde je Památník neznámého vojína a také Památník obětem hladomoru a naši tour po památkách Kyjeva jsme zakončili v Kyjevskopečerské lávě, která je na seznamu Světového dědictví UNESCO a večer už nás čekalo jen posezení v příjemné hospůdce nad dobrým jídlem a pitím.

Kyjevskopečerská lávra

Další den jsme se hned ráno přesunuli na letiště a odtud do hlavního města Arménie Jerevanu. Jestli budete mít příležitost, tak Kyjev určitě navštivte. Byli jsme tam v září 2019, kdy byl turistický ruch na vrcholu, ale tam rozhodně žádné davy nebyly. Toto město je ještě turisticky málo objevené a rozhodně si vaši pozornost zaslouží! Může nabídnout nejen krásné památky, ale i velké parky, dobrou gastronomii a celkově pohodovou atmosféru.

Arménie nás přivítala pohledem na Velký a Malý Ararat

Přílet do Jerevanu je monumentální – vystoupíte z letadla a první, co vidíte je pětitisícový Velký Ararat a jeho o trošku menší téměř čtyřtísicový bráška Malý Ararat. Já, milovník hor, jsem byla naprosto nadšená! Letos při přeletu nad Tanzánií jsem pouze zahlídla Kilimandžáro, zato výhledů na Ararat jsem si za pobyt v Arméniii užila dostatečně  👍 Často je zahalen v mlze, ale my jsme po příletu měli štěstí a byl vidět nádherně.

Malý a Velký Ararat

Na letišti jsme si půjčili terénní auto v domění, že silnice jsou ve špatném stavu, takže se nám to  bude hodit. Jaké bylo naše překvapení, když jsme zjistili, že po celé Arménii, a to jsme ji za těch 8 dní projeli téměř celou, jsou krásné asfaltové silnice 😊  Tak jestli se vydáte do Arménie, nemusíte si půjčovat terénní vůz, stačí obyčejné auto. Manžel tedy auto párkrát musel vyzkoušet, když už jsme ho měli, takže i pár terénních jízd  jsme si užili 😁.

Jízda terénem dopadla úspěšně 👍

Výstup na nejvyšší horu Arménie jsme si nemohli nechat ujít 😊

Naše první cesta z letiště nevedla do Jerevanu, ale do hor nad ním. Nachází se tam totiž nejvyšší hora Arménie – Aragats a tu jsme si prostě nemohli nechat ujít!! Je to starovulkán a má čtyři vrcholy čnící nad rozlehlým kráterem z nichž dva převyšují výšku 4.000 m.n.m. Nejvyšší, severní dosahuje výšky 4.095 m.n.m. My jsme zdolali vrcholy dva – jižní a západní, který dosahuje výšky 4.001m.n.m.  a tím jsem splnili cíl, dostat se do výšky 4.000m.n.m. Zatím jsme byli nejvýše na Tenerife na hoře Pico de Vejo, která má 3.134 m.n.m. Takže jsme byli spokojeni 😉.

Nebyla to ale vůbec procházka růžovým sadem! Vyšli jsme od jezera Kari Lich, které je výšce 3.195m.n.m. Celá túra měla 14km, trvala nám 8h, a vyšli jsme 1000 výškových metrů. Na Jižní vrchol byla cesta jednoduchá, ale mezi jižním a západním vrcholem vedla cesta po suťovišti prudce z kopce a pak zase prudce do kopce, takže to bylo hodně technicky náročné. Ale za ten výhled nahoře to rozhodně stálo! Na vrcholu s námi byla pouze skupinka čtyř Iránců, jinak nikde nikdo 😉.

Vrcholové foto – v pozadí je vidět vrcholek Araratu

Pohodově poznáváme Arménii

Další den už jsme vyrazili prozkoumávat krásy této téměř zapomenuté země. Z hor jsme se přesunuli k jezeru Sevan, které leží ve výšce 1900m.n.m. a jedná se o největší jezero na Kavkaze. Je oblíbeným výletním cílem Arménců, zejména těch žijících v Jerevanu. My jsme tam ovšem byli po sezóně, takže téměř sami.

Pláž u jezera Sevan

Na severovýchod od jezera leží město Dilijan, kterému se přezdívá arménské Švýcarsko. Uprostřed hor je tam ukryto několik klášterů a také jezer. Arménie je země středověkých kamenných kláštěrů a za pobyt v této zemi jsme jich viděli mnoho. Některé byli vytesané do skály, některé ukryté v lesích a jiné na místech s úžasným výhledem a ke kláštěru Tatev vede dokonce lanovka, která je nejdelší na světě a měří 5752m. Všechny měli neopakovatelnou atmosféru a rozhodně  doporučuji pár jich během pobytu v Arménii navštívit.

Klášter Noravank

Od jezera Sevan vedla naše cesta na jih do vinařské oblasti Areni. Než jsem se tam dostali museli jsme projet horama přes naprosto úchvatné sedlo Selim, které je  ve výšce 2410m.n.m. a z kterého je prý nejkrásnější pohled na Arménii. Na sedle je Orbelian Caravanserai, který sloužil jako místo odpočinku karavanám, které přecházeli přes hory. Je nejlépe zachovalým v celé zemi a mohli se do něho schovat celé karavany včetně zvířat.

Na sedle Selim

Vinařská oblast Areni

Nejenže máme rádi hory, ale máme rádi také víno! V každé zemi, kterou navštívíme, víno ochutnáváme a nějakou tu lahvinku si vezeme i domů. Už jsme si kvůli tomu doma vybudovali vinný sklep, ve kterém máme vína z různých zemí. Nemohli jsme tedy vynechat návštěvu arménské vinařské oblasti Areni a také prohlídku místního vinařství. Nejdříve jsme ochutnali vzorky vína, které tam vyrábějí a pak jsem si prohlédli i sklep. Vína tam měli uložená v typických keramických nádobách amforoidního tvaru, které se používají historicky, po tisíciletí, zejména v oblasti Kacheti ve východní Gruzii, ale i v Arménii. V Gruzii se jim říká kvevri, v Arménii karas

Vinařství Areni – víno je uloženo v keramických nádobách kvevri, arménsky karas

Ubytování u místních lidí

Kromě ubytování u jezera Sevan a v Jerevanu jsme bydleli u místních. Jejich pohostinnost byla neuvěřitelná! Na snídani a večeři nám vždy nachystali stůl plný místních dobrot, ovoce, jejich specialit, různé druhy pití a v oblasti Areni jsme dostali na uvítanou nejdřív burčák a pak každý večer ještě láhev výborného vína, které si sami vyráběli. A když jsem odjížděli, ještě jsme dostali lahev burčáku na cestu 😊.

Jerevan

Když už se blížil den odletu, přesunuli jsme se do Jerevanu. Celou dobu, co jsme byli v Arménii, bylo krásné počasí, teploty 15-20st. Jen co jsem přijeli do Jerevanu, začalo strašně pršet a pršelo několik hodin. Když jsme se pak ráno podívali z okna hotelu, přímo naproti nám byli vidět zasněžené vrcholky hor –  byla to hora Aragats, na které jsme byli hned po příjezdu. Tak to jsme stihli úplně akorát 😉.

Jakmile déšť přestal, vyrazili jsme do města. Nejdřív nás pohltily trhy se suvenýry  a jiným zajímavým zbožím. Těmi jsme prošli a ocitli se na náměstí Republiky s velkou fontánou uprostřed. Za tmy bylo krásně nasvícené.  Dále jsme procházkou narazili na festival ve vaření arménské kávy a také na hudební festival. Vše jsme pak zakončili výbornou večeří a dobrým vínem.

Náměstí republiky v Jerevanu

Smutné loučení

V den odletu jsme si ještě stihli prohlédnout monumentální pozůstatky starověkého města s katedrálou Zvartnoc. Bylo to stylové rozloučení, protože přímo za katedrálou majestátně stojí Malý a Velký Ararat. Pokochali jsem se tedy naposled pohledem na něj a jeli k letišti.

Ještě jsme zastavili u silnice u malého stánku s občerstvením na poslední pivo a arménskou kávu a dostali jsme k tomu i výborné zákusky!  Pán, který nás obsluhoval, byl hrozně milý a zval nás, ať učitě zase brzy přijdeme. Musím říct, že ještě nikdy mi nebylo tak líto, že už se asi nejspíš nikdy nestavím 😞.

Tato země nás dostala! Velice příjemní a pohostinní lidé, krásné hory, hluboké kaňony, jezera uprostřed lesů, kamenné kláštěry, které nikde neuvidíte…Možná se tam přece jen ještě vrátím… Třeba na jaře, když všechno kvete, tam musí být krásně!

Katedrála Zvartnoc

Jestli vás vyprávění o Arménii zaujalo, počkejte si na ePrůvodce, který bude plný praktických rad, jak se do Arménie dostat, kde se ubytovat, co vidět a co naopak radši vynechat. Bude již brzy..

Přeji vám hodně pozitvních zážitků na vašich cestách a kdybyste přece jen nevěděli, jak na to, přečtěte si nejdříve eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte ze sekce ePrůvodce nebo eCestopisy, některého z ePrůvodců či eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi inspirovat na své vlastné cestě, která bude PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.