Jordánsko – putování po zemi beduínů

Těsně před vypuknutím pandemie koronaviru jsme zažili zajímavé putování po krásách Jordánska. Tato bezpečná země nám dovolila nasát vůni orientu, poznat přívětivé beduíny a objevit neskutečné přírodní krásy v podobě růžové pouště Wadi Rum a skalního města Petra, ale také méně známé biosférické rezervace Dana. Dalším lákadlem této země je samozřejmě Mrtvé moře, které my jsme ale vynechali – nechali jsme si je až na návštěvu sousední země – Izraele.

Dva roky po sobě jsme vždy přidali týden až dva k týdnu jarních prázdnin mladšího syna a vyrazili do Asie. V roce 2020 jsme se rozhodli, že uděláme trošku změnu a zvolili jsme bližší destinaci – Izrael a ten jsme spojili s návštěvou Jordánska. Ukázalo se, že to byl prozíravý nápad – v té době už v Číně propukla pandemie koronaviru a Asie se pomalu zavírala.

Sice jsme přistáli v Izraeli, ale přesouváme se rovnou do Jordánska

Náš pobyt jsme zahájili v Izraeli, ale ihned po přistání v Ejlatu, který je kousek od Jordánských hranic, jsme se přesunuli do Jordánska. Rozhodli jsme se nejdříve prozkoumat Jordánsko a poté se vrátit do Izraele a pokračovat v objevování této země. Po přistání v Izraeli jsme absolvovali vstupní pohovor – nemějte  z toho strach, zajímalo je pouze co hodláme navštívit a kde budeme bydlet.

Prošli jsme letištní halou, a odtud jsme taxikem přejeli k Jordánským hranicím. Cesta trvala asi 10min. Do Jordánska jsme přešli pěšky. Je to trochu náročnější, musíte projít přes několik okýnek a různých kontrol, než dostanete vstupní razítko, ale nakonec celý ten proces proběhl dost rychle a do 2 hodin po přistání  v Izraeli jsme už byli v Jordánsku.

Proč jsme vlastně chtěli vidět Jordánsko?

• prozkoumat novou zemi, kterou ještě neznáme
  • nasát vůni orientu
  • vidět skalní město Petra
  • projíždět se pouští z Hvězdných válek
  • strávit noc v poušti s beduíny

Po projití hranic jsme se zase taxikem nechali se dovézt do centra města Aqaby, zdáleného od hranic asi 10min jízdy. Tam jsem si dali oběd, nasáli trochu místní atmosféry a vyrazili do půjčovny, kde jsme měli domluvený pronájem auta. Vše proběhlo bez problémů. Půjčili nám čínský vůz Baic a byl to s ním opravdu nevšední zážitek 😂

Čínským autem Baic vyrážíme objevovat Jordánsko

Jordánsko – království beduínů

Do Jordánska se jezdí hlavně kvůli skalnímu městu Petra a poušti Wadi Rum – obojí jsme samozřejmě chtěli navštívit, ale vzhledem k tomu, že jsme měli půjčené auto, chtěli jsme toho v Jordánsku prozkoumat víc. První noc jsme strávili u Rudého moře s výhledem na egyptskou Tabu. Na koupání nakonec nedošlo. Bylo sice příjemných 20st, ale foukal vítr, tak jsme si řekli, že s koupáním počkáme, až bude tepleji. To jsme netušili, že za našeho pobytu v Jordánsku už tepleji nebude  😂

Poprvé u Rudého moře

Vyrážíme objevovat tuto zajímavou zemi

Druhý den jsme se projeli po pobřeží až k hranicím se Saudskou Arábií, dali s v hospůdce na nějakou dobu poslední pivo a kávu – Jordánsko je muslimská země, takže alkohol v obchodě ani v restauraci nekoupíte a černou místní kávu nemusím 😒

Rozloučili jsme se tedy s mořem a jak se později ukázalo, tak i se ☀ a pouští se přesunuli do přírodní biosférické rezervace Dana. Očekávali jsme krásné výhledy, ale těch jsme si moc neužili, zato mlhy, větru, deště i sněhu až dost 😁 Bohužel jsme na to nebyli připraveni. Zimní bundy jsem si chytře nechali ve Vídni na letišti, s tím, že to určitě nebude potřeba. Od té doby, co jsme opustili moře nám byla už jen zima 😞

Biosférická rezerevace Dana

Biosférická rezervace Dana

Přijeli jsme do vesnice Dana, která je vstupní bránou do boisférické rezervace Dana, s jedinečným údolním kaňonem s rozlohou 308 km². Kdyby nám přálo počasí, byly by výhledy opravdu nádherné. V této rezervaci se dá strávit i několik dní, je protkaná množstvím turistických cest.

Počasí se razantně změnilo – z nadmořské výšky 0 m.n.m. jsme se dostali do výšky cca 1500 m.n.m., teplota z 20 st. klesla na 0 st. a dokonce i sněžilo. Naše čínské auto rozhodně nebylo stavěné na takovéto pomínky a chvíli to i vypadalo, že se odsud nikdy nedostaneme. Nejen auto, ale ani my jsme nebyli na takovou změnu počasí připraveni. Naštěstí nás zachránila pohostinnost místních beduínů.

U beduínů

A další den už nás čekalo skalní město Petra

To opravdu nesmíte při návštěvě Jordánska vynechat – je ještě lepší, než si dovedete představit!!  Ne nadarmo bylo zařazena mezi 7 novodových divů světa. Určitě si na ně vyhraďte nejméne celý den. Nejjednodušší je si zajistit ubytování na dvě noci ve městě Wadi Musa a celý den věnovat prohlídce Petry. Můžete si prohlídku rozdělit i do několika dní. V každém případě si hodně namažte pod kolenama – areál je velice rozlehlý a rozhodně se vyplatí nejít jen kaňonem, ale vylézt i na vyhlídky, odkud je na Petru nádherný výhled.

Pohled na skalní město Petru

Můžete samozřejmě dojít jen ke známé  Pokladnici udělat si fotku a jít zpět, ale to bych vám nedoporučovala. Rozhodně stojí za to pobýt v Petře celý den, užít si to , prozkoumat a nasát atmosféru tohoto neuvěřitelného místa.

Je to opravdu nádherné místo.

My jsme nachodili 20 km a myslím, že jsme to tam prozkoumali dostatečně. Nedošli jsme pouze ke Klášteru (Monastery), ale na to už jsme neměli sílu. Můžete se tam nechat dovézt na koních nebo na velbloudech. Při cestě kaňonem potkáte prodejce suvenýrů. Můžete si něco koupit, ale nemusíte, stačí mile odmítnout, nijak dotěrní nebyli.

V beduínském stanu na vyhlídce na Pokladnici

Všechny stavby jsou nádherné a když tam jste, tak úplně vidíte Indiana Jones, jak se tudy prohání na koních. Pokladnice  a soutěska Súk jsou vyhlášené, ale mě se nejvíce líbila Ulice fasad (Street of Fasades).

Ulice fasád

Jestli budete plánovat dovolenou v Jordánsku  v únoru jako my, nezapomeňte si vzít teplou bundu – celý den bylo něco málo nad nulou, měli jsme na sobě všechno oblečení, co jsme měli s sebou, došlo i na rukavice a čepici. Petra se totiž nachází v nadmořské výšce 1350 m.n.m. Když jsme další den z Petry odjížděli, projížděli jsme náhorní plošinou, kde jsme viděli olivové háje a palmy pod sněhem a na silnici byla sněhová břečka jako u nás. Ale to se zřejmě stává jen vyjíměčně. Jen když jsme tam my 😁.

Olivovníky pod sněhem

Wadi Rum (Měsíční údolí) – krajina z Hvězdných válek

Z Petry jsme  se přesunuli  do růžové pouště Wadi Rum – měli jsme tam domluvenou 4h projížďku džípem po poušti a pak noc v beduínském kempu. Poušť je opravdu úžasná! Myslím, že ji všichni znáte z Hvězdnách válek nebo jako krajinu z Marsu z filmu Marťan. Ale ve skutečnosti je to o dost lepší než ve filmu! Jízda džípem po poušti patřila k top zážitkům, které jsme v Jordánsku zažili. Jezdili jsme po různých místech pouště až do západu slunce, který jsem sledovali při popíjení čaje, který nám v poušti připravil náš průvodce.

Uprostřed pouště Wadi Rum

Pak jsem se přesunuli do kempu. Těch je v poušti mnoho, různé úrovně komfortu. Každý si může vybrat, jaký komfort vyhovuje jemu a také jeho peněžence. My jsme zvolili zlatý střed – spali jsme v typických pouštních  stanech a ve společné umývarně byly toalety a sprchy ( tu jsme vůbec nepoužili, byla nám taková zima, že jsme na noc sundali jen bundy ) a večer jsme se všichni sešli na společném programu ve velkém stanu. Beduíni pro nás nejdříve připravili večeři, kterou vařili v díře v poušti ( byla naprosto úžasná ) a poté i večerní program – nejdříve tance a pak kouření vodní dýmky –  to se líbilo zejména pánskému osazenstvu 😉.

Beduín právě vytáhl věčeři                                                                Uvnitř beduínského stanu

A pak následovala noc ve stanu. Na vlastní zkušenosti jsem si ověřili, že je pravda, že teplota v poušti v noci klesá k nule – v tom plátěném stanu to byl chvílemi boj o přežití. Vlastně jsem si sundala jen větrovku, jinak jsem měla celou noc na sobě všechno oblečení, co jsem s sebou měla, i čepici 😁. A to nám naštěstí dali teplé deky 😄 A beduíni? Ti pod těmi svými hábity neměli kalhoty ani ponožky a chodili jen v pantoflích a zima jim nebyla. Asi nám chyběla aklimatizace 😁.

Beduínský kemp s typickými pouštními stany

Zpět u Rudého moře

Ráno po výborné snídani, kterou nám opět připravili beduíni, jsme se s pouští rozloučili a jeli zpět k moři do města Aqaba. Najednou se oteplilo na 20 st. a byla to příjemná změna po těch čtyřech dnech zimy 😊 Tam jsme se ještě prošli po městě a po pobřeží, prohlédli si krásnou bílou mešitu Al-Hussein Bin Ali, vrátili auto a celý pobyt v Jordánsku zakončili naprosto luxusním obědem. Poté jsme zase pěšky přešli hranice do Izraele a ocitli se v úplně jiné světě. Jak naše putování dále pokračovalo se dočtete v tomto článku.

Luxusní oběd na závěr pobytu

Jestli byl článek pro vás dostatečnou inspirací pro Vaši vlastní cestu do Jordánska, budu ráda. Možná časem zpracuji i eCestopis  z této naší cesty po Jordánsku a Izraeli, který bude plný praktických rad a tipů jak a kde si zarezervovat ubytování, půjčit auto, vstupy do památek a plno dalších užitečných věcí, aby bylo plánování Vaší dovolené co nejjednodušší.

Já v mešitě Al-Hussein Bin Ali

Přeji vám hodně krásných zážitků na vašich cestách a kdybyste potřebovali poradit, jak svoji cestu na vlastní pěst uskutečnit, přečtěte si eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte některého z ePrůvodců nebo eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi inspirovat na své vlastní cestě, která bude probíhat PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.