Izrael – od Rudého moře přes poušť až k Mrtvému moři

Těsně před vypuknutím pandemie koronaviru jsme zažili zajímavé putování po krásách Jordánska a Izraele. O putování po Jordánsku jsem psala  v tomto článku. Poté co jsme prozkoumali tuto krásnou a zajímavou zemi, jsme se vrátili zpět do Izraele.

Zpět v Izraeli

Hranice mezi Jordánskem a Izraelem jsme opět přešli pěšky. U poslední kontroly již na izraelské straně byla slovensky mluvící celnice. Tak to bylo takové zajímavé zpestření! Aspoň nám vysvětlila, které papírky s vízy máme vyhodit, a které si nechat 😁. Izrael totiž nedává razítka do pasu, protože některé země vás pak s těmito razítky nechtějí vpustit (třeba Sýrie, Libanon, Írán nebo Spojené arabské emiráty) a místo toho dává lístečky s razítky a to vstupní i výstupní. No a vzhledem k tomu, že jsme už podruhé do Izraele vstupovali a jednou jsem z něj vystoupili, měli jsme lístečků požehnaně! Tak nám v tom paní celnice aspoň udělala pořádek 😁

Od hranic jsme opět jeli taxikem, který nás dovezl do Ejlatu k půjčovně aut, ve které jsme měli rezervované auto. Tentokrát žádný čínský Baic jako v Jordánsku, ale Mazda CX3 😊.

Naše první cesta vedla k Rudému moři. Zastavili jsme u Dolphin Reef. Je to záliv se soukromou pláží v kvetoucí zahradě. Kolem pláže volně plují delfíni. Kus od pláže v moři je plot, aby neodplavali. Ale prostor na plavání mají velký a pěkně se o ně starají. Každý delfín má jméno a v určitou hodinu se můžete dívat na jejich krmení. Také je možné si zaplatit šnorchlování nebo potápění s nimi. My jsme se nakonec rozhodli pro potápění. Bylo moc pěkné plavat mezi delfíny, ale mě osobně potápení moc nezaujalo, šnorchlování mi bohatě stačí 😊.

Krmení delfínů

Tento den byl opravdu nabitý - ráno jsme se probudili v Jordánsku v poušti, kde jsem skoro umrzli a odpoledne jsme se potápěli s delfíny v Izraeli v Rudém moři!

Po potápění jsme si koněčně po dlouhé době dali v restauraci na pláži pivo a kávu a dívali jsme se naproti do Jordánska, kde je úplně jiný svět a přitom je tato země nadohled jen přes moře.

I další den jsme se věnovali odpočinku na pláži a šnorchlování. Byli jsme naprosto unešení! Korály jsou hned u břehu, při odlivu dokonce vystupují z moře a krásné barevné ryby plavou hned u břehu. Naprostý potapěčský ráj! Jediná nevýhoda byla, že jsme tam byli v únoru. Vzduch měli sice asi 20 st., ale voda nebyla nejtepleší, takže se v ní nedalo dlouho vydržet. Na šnorchlování tam určitě ještě vyrazíme, ale je potřeba jet aspoň v květnu. Únor je jen pro otužilé jedince nebo je potřeba si vzít neopren.

Odpočinkový den jsme pak zakončili večerní vycházkou v Ejlatu, kde jsme si dali něco dobrého k jídlu a také shlédli zpívající fontánu.

Zpívající fontána v Eilatu

Vyrážíme do Negevské pouště

Další den už vyrážíme prozkoumávat Negevskou poušť. První zastávku jsme měli asi 25km od Eilatu v Timna parku. Zaplatíte vstupné, dostanete mapku a můžete po parku jezdit svým autem. Jedná se o jedinečnou kombinaci přírodních scenérií, zvláštních pískovcových útvarů a starověkých památek. Pozoruhodné jsou Šalomounovy sloupy, ruiny egyptského chrámu, skála v podobě hřibu či tunely v pískovci. Dominantou údolí je hora Timna (453 m). V parku se nachází i starověké měděné doly, které jsme také prozkoumali.

V negevské poušti jsme měli zastávek ještě několik. Noc jsme strávili u kráteru Mechteš Ramon, který vede skrz poušť a je 40km dlouhý a 2-10km široký. Do kráteru byla naprosto úchvatná podívaná.

Nad kráterem Mechteš Ramon

Dále jsme navštívili kaňon Ein Avdat – procházka kaňonem byla naprosto úchvatná, přitom vůbec nebyla v plánu! Objevili jsme ho úplnou náhodou. Když jsem plánovala naši dovolenou, nikde jsem na něj nenarazila. Přitom to tam byla opravdu krásné! Když se budete potulovat po Negevské poušti, udělejte si půl dne čas a dopřejte si procházku tímto krásným kaňonem.

Kaňon Ein Avdat

Mrtvé moře

Negevskou pouští jsme dojeli až k Mrtvému moři. Na ně jsem byla obzvlášť zvědavá! Jedná se o nejnižší místo na zemi, jeho nadmořská výška je -418m.n.m. Na koupání to teda moc není, ale za ten zážitek to opravdu stálo! Opravdu to nadnáší, můžete si lehnout na záda, hodit nohy nahoru a číst si 😊. Ale plavat se v něm opravdu nedá, zato bylo o hodně teplejší než Rudé moře, tak se v něm dalo pěkně poležet 😁.  V některých místech na pláži už není písek, ale ztvrdlá sůl i některá mola jsou celá obalená solí. Můžete si nasbírat krystalky soli, na pláži i v moři je jich plno. Sůl je prostě všude, kam se podíváte!

Jeruzalém a Betlém

Při návštěvě Izraele jsem si nenechali ujít prohlídku Jeruzaléma. Jelikož leží na palestinském území a my jsme půjčeným autem nesměli opustit Izrael, domluvili jsme si s  místní agenturou jednodenní výlet do Jeruzaléma.  Autobus vyjížděl z Ejlatu a my jsme do něho přistoupili u Mrtvého moře a na cestě zpět nás tam zase vysadili. Jeruzalémem nás provázel průvodce, tak jsem se i něco přiučili. Prošli jsme uličky Starého města, šli po Křížové cestě, byli u Zdi nářků, u Chrámové hory a celou prohlídku zakončili v Chrámu Božího hrobu – místa ukřižování Ježíše Krista. My jsem se teda v půlce prohlídky trochu odpojili a ještě jsme navštívili Synagogu Churva, z které byl krásný výhled na Jeruzalém, zejména na Chrámovou horu. Poté jsme se ještě přesunuli do Betléma, kde jsem si prohlédli Chrám narození páně.

No a pak už jsme zase přesunuli zpět do Ejlatu. Ještě jsme se stihli vykoupat a zašnorchlovat v Rudém moři a pak už jsme odlétali domů. Bylo to opravdu krásných 10dnů během, kterých jsme toho zažili opravdu hodně:

• koupali jsme se v Rudém i Mrtvém moři
  • potápěli se s delfínama
  • navštívili Negevskou poušť v Izraeli
  • Navštívili poušť Wadi rum v Jordánsku
  • spali v kempu uprostřed Negevské pouště
  • spali v beduínském kempu v poušti Wadi Rum
  • procházeli se skalním městem Petra
  • viděli zasněžené palmy a olivovníky
  • váleli se na pláži u Rudého moře
  • zažili teploty od 0 do 20stupňů
  • navštívili Jeruzalém a Betlém

Naše dovolená sice nebyla nijak dlouhá, zato velice bohatá na zážitky. Rozhodně bych doporučila obě tyto země navštívit. V obou zemích jsem se cítila naprosto bezpěčně. Je pravda, že v Izraeli jsme se pohybovali zejména v poušti, v Ejlatu a u Mrtvého moře, kde jsme nezaznamenali ani žádné policejní kontroly. Tu jsme zažili pouze mezi Jeruzalémem a Betlémem.  Ejlat je město postavené vyloženě pro turisty, do kterého se jezdí za potápěním. A rozhodně to stojí za to. Rudé moře je nádherné!

Hotel v Ejlatu

Přeji vám hodně krásných zážitků na vašich cestách a kdybyste potřebovali poradit, jak svoji cestu na vlastní pěst uskutečnit, přečtěte si eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte některého z ePrůvodců nebo eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi inspirovat na své vlastní cestě, která bude probíhat PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.