Poprvé v Řecku aneb dovolená, která vůbec nejde podle plánů

Před dvěma lety jsme se poprvé vypravili do Řecka. Hlavním důvodem ovšem nebylo moře, ale bájný Olymp. Je to totiž nejvyšší hora Řecka a  chyběla nám na seznamu zdolaných nejvyšších vrcholů evropských států.

Moře v Řecku jsme měli v plánu jen okrajově a po zdolání vrcholu jsme se chtěli přesunout na jih Albánie. Nakonec vše dopadlo úplně jinak a my jsme po celou dobu dovolené zůstali v Řecku a naprosto neplánovaně jeli na Lefkádu,  kde jsem viděla to nejmodřejší moře v životě a pochopila, proč je Řecko a zejména jeho ostrovy, tak oblíbené. Jak k tomu došlo? Proč jsme nedojeli do Albánie? Začněme tedy od začátku…

Vyrážíme na cestu

Ze začátku jde vše podle plánu. Vyrážíme v plné sestavě ( já, manžel, oba synové a přítelkyně staršího syna), vše nabaleno a vypadá to, že  jsme ani na nic nezapomněli.  Cestu dobře známe, jeli jsme tudy už několikrát při našich výpravách na Balkán. Vede přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko a Makedonii. Téměř celá je po dálnici, na které není, na rozdíl od naší D1, žádný provoz, takže cesta poměrně rychle ubíhá.

Do Leptokarie, kde máme v Řecku první ubytování je to asi 1400km. Cestu máme rozplánovanou na 2 dny s noclehem v Bělehradě. Druhý den odpoledne i s tematickou zastávkou v makedonském vinařství ( tu rozhodně doporučuji zařadit do plánů při vaší vlastní cestě po Balkáně ), kde si nakoupíme výborná vína a v pohodě přijíždíme do Řecka na pobřeží Egejského moře.

tematická zastávka v makedonském vinařství

První problém na sebe nenechává dlouho čekat

První problém nastává hned při příjezdu na ubytování. Máme sice rezervovaný apartmán pro pět osob, ale ten, který nám paní předkládá, je maximálně pro tři lidi. V pěti lidech tam není vůbec k hnutí a dokonce nejdou otevřít i některé dveře nebo se dostat do ledničky. S paní majitelkou se tedy nedohodneme, žádný další volný apartmán již nemá, proto odjíždíme a hledáme nové ubytování.

To najdeme velice rychle. Odpovídá našim představám – je blízko pláže, má 2 ložnice, kuchyňku, klimatizaci, parkovací místo, je v přízemí a ještě je kolem lesík a dokonce je i za příznivou cenu. Takže naprostá nádhera.

pláž na pobřeží pod Olympem

Později se ukázalo, že majitelka původního apartmánu poslala stížnost na booking, protože jsme odmítli nastoupit do námi rezervovaného ubytování a žádá zaplatit storno poplatek ve výši 100 Euro. S tím my samozřejmě  nesouhlasíme, takže si ještě několik dní průběžně píši a telefonuji s paní majitelkou a s bookingem, ale nakonec vše dobře dopadne a my nemusíme platit nic. Ubytování opravdu neodpovídalo tomu, co paní majitelka na bookingu prezentovala a rozhodně nebylo vhodné pro pět osob.

Bájný Olymp zdolán

Pobyt u Egejského moře si zpestříme dvoudenním výstupem na Olymp. Je to opravdu náročná túra – 20km, 2050 výškových metrů nahoru i dolů. Rozdělili jsme si ji tedy na dva dny s noclehem v chatě Refuge A Spilios Agapitos v nadmořské výšce 2025 m.n.m. Druhý den vystoupáme na dva vrcholy Olympu a to Skala 2866 m.n.m. a Skolio 2911 m.n.m a sejdeme celých 2050 m k autu. Přicházíme dost vyřízení, ale šťastní.

Nejvyšším vrcholem je Mytikas 2918 m.n.m., na který vede ze Skaly nebezpečný chodník suťovištěm s prudkými srázy na obou stranách. Po zralé úvaze tudy nejdeme a spokojíme se tedy s druhým nejvyšším vrcholem. I tak to stálo zato! Uděláme si pár fotek s Mytikasem v zádech a vyrážíme na dvoutisícový setup k autu.

Vyrážíme poznávat Řecko

Hlavní cíl cesty je splněn, můžeme tedy vyrazit poznávat krásy severního Řecka a poté jižní Albánie. Naše vize se rozplyne po asi 50 km, kdy nám přestane jet auto. Naštěstí se to stane nedaleko autorizovaného servisu Volkswagenu ( máme VW Carravellu ), kam se nám naštěstí podaří i dojet, takže doufáme, že nám auto opraví na počkání a za chvíli budeme pokračovat.

Naše naděje se ukáží jako plané, když se asi po 2h čekání na naše auto podívá technik a zhodnotí, že je rozbitá vodní pumpa, takže se voda z  chladiče dostala do oleje a oprava bude složitější. Ještě stále neztrácíme naději, ale už ne na dlouho. Za chvíli nám totiž vysvětlí, že vodní pumpu nemají, musí ji objednat a vzhledem k tomu, že je čtvrtek, v pátek se pracuje jen do oběda a o víkendu vůbec, tak bude nejdříve v pondělí a pak asi den bude trvat oprava. V tu chvíli už nám opravdu není do smíchu a řešíme, co dál.

Nezbývá nám nic jiného, než si pronajmout po dobu opravy auto a pokračovat v něm v naší dovolené. Je naprosto jasné, že na Albánii můžeme zapomenout, protože s půjčeným autem nás nepustí přes hranice a taky se budeme muset vrátit do servisu pro auto. Do konce dovolené nám zbývá ještě týden, tak řešíme co dál.

Na příští dvě noci máme domluvený nocleh v oblasti Zagori, která je na severu blízko hranic s Albánií. Tam se rozhodneme jet a pak musíme vymyslet, jiný cíl než Albánii. Mrknu do mapy a zjišťuji, že na Lefkádu je to odtud 4h cesty, takže bychom k moři mohli jet tam. Plán se všem líbí, začneme tedy řešit půjčení auta. V servisu nám dají kontakt na půjčovnu, tak tam zavoláme a domluvíme se na půjčení auta pro pět osob na týden a zase čekáme. Mezitím ruším ubytování v Albánii a hledám ubytování na Lefkádě.

Když nám pán z půjčovny doveze auto, jdou na mě mdloby – auto pro 5 osob je Fiat 500L. Jsem z toho tak konsternovaná, že řidiče vedu do servisu k naší Carravele ( vozidlo pro 9 osob ), abych mu ukázala, jak velký máme auto a kolik v něm máme věcí a že je do toho malýho Fiata opravdu všechny nedáme. Jemu je to samozřejmě úplně jedno a vysvětluje mi, že jiný auto nemá. Tak buď si půjčíme toto nebo nic. Nezbývá vám tedy nic jiného, než se nějak našlapat do malého Fiátku.

Rezdíl mezi naším autem a půjčeným Fiatem je opravdu markantní 🙁

Nastává tedy další problém. Musíme vybrat, co si vezmeme s sebou a co necháme v autě v servisu. Starší syn Ondra rezolutně prohlašuje, že si musíme vzít ledničku ( kterou jsme si novou na tuto akci koupili ), že bez ní nejede. Když ji dáme do kufru, je skoro plnej. Ale bez ledničky se nejede! Na Lefkádě se budeme potápět a šnorchlovat, je tedy jasné, že i potápěčská výbava jede s námi! Manžel a synové se věnují volnému potápění a  jejich ploutve měří asi metr. Takže v tu chvíli už se toho do kufru moc nevejde. Ještě každý malé zavazadlo a hotovo.

Bylo to opravdu šílené. Nejen, že jsme měli auto plné po okraj tak, že když jsme šli nakoupit, museli jsme mít nákup na klíně, ale nevešli jsme se tam skoro ani my. V předu moc místa nebylo, ale vzadu to bylo koncipováno spíš na děti než na tři dospělé ( nebo téměř dospělé ). Naštěstí Ondrova přítelkyně je drobná, ale i tak. Musím říct, že po týdnu toho ti tři měli opravdu dost. Myslím, že fotky hovoří za vše 🙂.

Fiátkem po krásách Řecka

Asi po čtyřech hodinách strávených v servisu konečně vyrážíme! Je jasné, že program, který jsme měli na tento den vymyšlený, už nestihneme. Cesta do oblasti Zagori nám zabere asi 4h.  V polovině cesty jsou kláštery Meteora. K nim přijíždíme ale až ve chvíli, kdy už jsou zavřené. Mužské části osazenstva to nevadí, spíše naopak. Pokocháme se alespoň krásnými pohledy na ně na několika vyhlídkách a pokračujeme do Zagori, kam přijíždíme téměř za tmy.

prohlídky kláštěrů Meteora jsme sice nestihli, ale vyhlídky byly úžasné

V Zagori je to naprosto úžasné! Tato oblast je v pohoří Pindos, které je plošně největším pohořím v Řecku. Nachází se zde kaňon Vikos, který je čtvrtý nejhlubší v Evropě, kamenné mosty a vesničky, nádherné vyhlídky, ale také úžasné přírodní kamenné lázně. A silničky? Samé serpentiny 🙂. Je to fantastické místo a zatím turisty opomíjené a to je na něm to nejlepší! Jestli hledáte klidné místo uprostřed nádherné přírody, tak toto je to místo!

nádherná oblast Zagori

Okouzleni Lefkádou

Od prvního okamžiku příjezdu na Lefkádu jsme úplně nadšeni. Tak modré a čisté moře jsme ještě neviděli! Naprostá nádhera! A pláže? Naprosto úžasné, jako z katalogu! Moře je krásně teplé, užíváme si tedy šnorchlování a koupání a úplně zapomínáme, na rozbité auto. I ubytování máme krásné s velice příjemnými majiteli, kteří nám poradili, kde jsou nejlepší pláže a která místa máme navštívit.

Nakonec se ukázalo, že náhradní program není jen slabá náhražka toho původního, ale užíváme si naprosto úžasnou dovolenou na místě, o kterém jsme před tím neměli ani tušení 😊. Bydlíme uprostřed ostrova, odkud máme nádherný výhled na všechny strany a dokonce kousek od nás je vyhlášená restaurace s barem, kam se hromadně každý večer sjíždějí lidé z celého ostrova na západ slunce. Jeden večer ji samozřejmě také vyzkoušíme.

nádherné pláže na Lefkádě

Je čas pomýšlet na návrat

A jak to dopadlo s autem? Samozřejmě na řecký způsob 😊. V pondělí jsme volali, pumpa nedorazila, v úterý jsme volali, stále nedorazila. Ve středu už začalo jít do tuhýho, protože jsme původně chtěli přijet už ve čtvrtek, což bylo jasné, že nestihneme. Všichni jsem tedy připustili, že v pátek to bude stačit, ale dál už jsme to protahovat nemohli.

Ve středu jsme je tedy začali bombardovat telefonáty a vysvětlovat jim, že auto už opravdu potřebujeme. Leželi jsme u toho na pláži na Lefkádě a byli rozhodnuti, že odsud vyrazíme až v případě, že bude auto opravené. Děsila nás představa, že tam dojedeme a budeme ještě několik dní čekat ve vnitrozemí, než nám auto opraví a přitom bysme mohli být na Lefkádě, z které se nám opravdu nechtělo 😊.

Nakonec ve středu odpoledne nám v servisu řekli, že auto bude ve čtvrtek ráno nachystané. Vyrazili jsme tedy směr pobřeží Egejského moře. Nocleh jsme si zajistili ve městě Larissa, o kterém jsme do té doby neměli ani ponětí. Bylo to další příjemné překvapení na naší cestě. V centru města to krásně žilo, jedna zajímavá restauravce vedle druhé. Užili jsme si velice příjemný poslední večer v Řecku.

Konečně máme opět naše auto

Ve čtvrtek ráno si  vyzvedáváme auto, vracíme Fiata a vyrážíme k domovu. Zejména ti tři mladí byli šťastní, že už se nemusí mačkat vzadu a mají zase každý svůj osobní prostor 😊. Po cestě opět proběhla zastávka v makedonském vinařství, kde jsme si dali i oběd v luxusní restauraci, který pro 5 osob i s jednou lahví výborného červeného vína stál v přepočtu 600,-Kč. Kupujeme si pár lahví vína domů a pokračujeme dál v cestě.

i po cestě domů nechybí zastávka v makedonském vinařství tentokrát i s obědem

Nocleh po cestě máme zamluvený opět v našem oblíbeném hotýlku v Bělehradě, kde proběhl i večer s vodní dýmkou. Po ránu sice opět trochu stres s autem, neboť to vypadalo, že nenastartujem, ale nakonec vše dobře dopadlo a my jsme v pátek večer dorazili šťastní a spokojení domů.

Pokažená dovolená?

Dovolenou jsme všichni i přes počáteční potíže a výměnu auta za dost menší hodnotili jako náramně vydařenou. Užili jsme si neplánovaně téměř 14 dní v Řecku, poznali nová místa, užili si šnorchlování a plavání v krásném moři a zjistili, že i když vše nejde podle plánů, nemusí to být vždy úplně na škodu. Do Albánie pojedeme příště a aspoň jsme stihli daleko více nasát atmosféru Řecka. A také jsme viděli to nejmodřejší moře v životě ( modřejší jsme viděli až letos v zimě na Zanzibaru ) a pochopili, proč je Řecko a zejména jeho ostrovy, tak oblíbené.

Opět se ukázalo, že i když to na první pohled vypadá neřešitelně, je potřeba se navzdávat a nezoufat, nelpět na původních plánech a nehroutit se, když nevyjdou. Prostě vymyslet plán jiný, odpovídající dané situaci a vyrazit vstříc novému dobrodružství! To je na cestování na vlastní pěst to krásné, že nikdy úplně přesně nevíte, co vás čeká a jak to dopadne. Odpovědnost je jen na vás, nemůžete ji hodit na nikoho jiného. Seberte tedy odvahu a vyražte poznávat a objevovat svět!

A jak to dopadlo s naším autem? Když jsme volala z Řecka do pojišťovny, tak mně řekli, že nám můžou zajistit pouze odtah do nejbližšího servisu ( to jsme nepotřebovali ),  jinak nic. Opravu jsme tedy museli zaplatit ze svého a nebylo to málo. Po návratu domů jsem se to znovu pokusila řešit s pojišťovnou a ukázalo se, že máme nárok na náhradní ubytování po dobu opravy, Poslali nám tedy plnění, které téměř pokrylo částku za opravu auta. Takže i toto nakonec mělo šťasný konec 😊.

S autem jsme pak měli potíže ještě několikrát a vyvrcholilo to v prosinci výletem do Rakouska, kam jsme téměř nedojeli a to už manžel řekl dost a starou VW Carevellu vyměnil za nový VW Multivan. Doufám, že nás teď pár let zlobit nebude a ještě několikrát nás bezpečně vezme na nějakou zajímavou cestu!

Přeji vám hodně pozitvních zážitků na vašich cestách a kdybyste potřebovali poradit, přečtěte si eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte ze sekce ePrůvodce nebo eCestopisy, některého z ePrůvodců či eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi inspirovat na své vlastné cestě, která bude PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.