Co dělat v případě zrušení letu leteckou společností?

Létáte z nízkonákladovkami Wizzair nebo Ryanair a občas se vám stane, že vám letecká společnost let zruší? Víte, jak v tomto případě postupovat, jaké máte možnosti? Čtete tento článek a vše se dozvíte.

Wizzair

Letecká společnost vám pošle e-mail, ve kterém vám oznamuje, že váš let byl změněn nebo zrušen a nabídne vám tři možnosti: přijmout změnu, změnit rezervaci, požádat o vrácení peněz. Jednu z těchto změn musíte potvrdit nejpozději 3 hodiny před plánovaným odletem původního letu. Nemusíte tedy spěchat, spíše naopak. V případě, že let nechcete ihned rušit, nechejte potvrzení změn zatím otevřené. Pak můžete ještě i těsně před odletem měnit plány, aniž byste přišli o peníze za letenky.

Pro povrzení změn se musíte přihlásit do svého účtu na stránkách Wizzair.com, ve kterém máte své rezervace. V seznamu rezervací si najděte tu, kterou vám změnili či zrušili a vyberete jednu z možností. Postupně si projdeme jednotlivé možnosti.

Přijmout změnu

První možností, kterou najdete u změněné rezervace,  je Přijmout změnu. Letecká společnost vám nabídne místo zrušeného letu jinou alternativu. Jestliže s ní souhlasíte, potvrdíte ji a na e-mail vám přijde potvrzení nových letenek.

Změnit rezervaci

V případě, že se změnou nesouhlasíte, vyberte druhou možnost: Pokračovat se změnou letu a zvolte let, který vám bude vyhovovat. Nový let se ale musí uskutečnit nejdříve 14 dní před a nejpozději 30 dní po původním plánovaném letu.

Kromě destinací, které jste měli v původní rezervaci, vám Wizzair nabídne různé možnosti, jak odletové, tak i příletové destinace, ale jsou to pouze varianty podobné původní rezervaci. Navolte si lety, které vám vyhovují a potvrďte změnu. Za změnu letu v tomto případě naplatíte a opět vám přijde e-mail s potvrzením nových letů a také se změna objeví v seznamu vašich rezervací na stránkách Wizzair.com.

Jestliže budete chtít provést změnu, která není v nabídce, zavolejte na linku 225 850 035 a zkuste se s nimi domluvit.

Požádat o vrácení peněz

Poslední možností, kterou najdete u své změněné rezervace, je Požádat o vrácení peněz. V první fázi zvolíte vrácení peněz na kredit a objeví se vám obrazovka, na které se můžete rozhodnout, zda opravdu chcete vrátit peníze na kredit s navýšením 20% nebo raději zvolíte vrácení peněz na účet, ale už bez navýšení.

V případě, že zvolíte možnost vrátit peníze na kredit, dostanete o 20% více než stál původní let. Ale pozor, navýšení se týká pouze částky za letenku, netýká se peněz, které jste zaplatili za další služby – zavazadla, sedadla… Kredit se navýší během pár minut a můžete ho ihned použít na nákup další letenky. V posledním kroku při platbě letenky zvolíte zaplatit z kreditu a tím se letenka uhradí. Kredit musíte utratit do 2 let, pak propadne.

Jestliže jste se rozhodli pro vrácení peněz na účet, po odkliknutí této volby se objeví další obrazovka, na které vyplníte své kontaktní a bankovní údaje, odešlete a za pár dní budete mít peníze zpět na účtě.

Ryanair

Opět dostanete e-mail, ve kterém vám letecká společnost oznamuje, že váš let byl zrušen či změněn a nabídne vám 3 možnosti: přijmout změnu, bezplatnou změnu letu nebo vrácení peněz. Pojďme si tedy postupně probrat, jak na to.

Přijmout změnu

První variantou je Přijmout změnu. Klikněte na odkaz uvedený v e-mailu, který vás přepne na stránku, na které změnu potvrdíte. Do e-mailu vám ihned přijde potvrzení nového letu.

Bezplatná změna letu

Tato změna je nejkomplikovanější, nenabízí možnost jako Wizzair, že si let sami navolíte a změníte, ale musíte kontaktovat Tým služeb – kliknete na odkaz a dostanete se na stránku s kontakty. Kontaktovat je e-mailem bych vám nedoporučovala, jejich reakce není nijak rychlá. Zavolejte tedy na kontaktní telefonní linku a domluvte s nimi změnu letu. Komunikace je v angličtině.

Vrácení peněz

Poslední možností, kterou vám Ryanair nabídne je Vrácení peněz. Opět kliknete na odkaz uvedený v e-mailu, přes který se dostanete na stránku, na které potvrdíte vrácení peněz. Během chvilky vám přijde voucher, který můžete ihned použít na zaplacení nové rezervace letenek.

V případě, že si přejete vrácení peněz na účet, v e-mailu s voucherem najdete odkaz, který vás přesměruje na stránku, na které požádáte o vrácení peněz a do týdne je máte na účtě.

Kompenzace podle pravidel EU

V případě, že vám let zruší méně než 14 dní před odletem, můžete zažádat o kompenzaci. Dle mých zkušeností k tomu ale nedochází, letecká společnost lety ruší mnohem dříve, než 14 před odletem. V případě, že k tomu dojde, máte nárok na kompenzaci, jejíž výše závisí na délce zrušeného letu takto:

  • do 1500 km kompenzace 250€
  • 1500-3500 km kompenzace 400€
  • nad 3500 km kompenzace 600€

Letecké společnosti se tomu vyhýbají a když dopravce prokáže, že ke zrušení došlo z důvodu mimořádných událostí, kterým se nedalo zabránit, tak nárok na odškodnění nevzniká. Už dvakrát jsem podala nárok na kompenzaci a ani jednou jsem ji nedostala. Vždy se z toho nějak vykroutili.

Žádost o odškodnění můžete podat přes společnost Claimcloud nebo Click2claim.

Pár slov na závěr

Popsala jsem vám, jak postupovat v případě zrušení leteckou společností u dvou nejvyužívanějších nízkonákladových společností – Wizzair a Ryanair, ale podobný princip mají i ostatní společnosti. Nemusíte se tedy bát, kupovat si letenky u těchto společností. O své peníze nepřijdete. Za poslední 2 roky jsem rušení a změnu letu řešila mnohokrát a své peníze jsem vždy dostala zpět nebo jsem svůj let uskutečnila, ale ve změněném termínu.

Důležité je vždy kupovat letenky přímo u leteckých společností, v žádném případě je nekupovat u prodejců letenek!! S leteckou společností se mnohem lépe komunikuje, letenky si můžete podle potřeby měnit a můžete si být jisti, že když vám letecká společnost peníze vrátí, dostanete celou částku, kdežto prodejce si může strhnout nějaký poplatek a vy dostanete méně než jste zaplatili.

Přeji vám hodně pozitvních zážitků na vašich cestách a kdybyste potřebovali poradit, jak svoji cestu na vlastní pěst uskutečnit, přečtěte si nejdříve eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte ze sekce ePrůvodce a eCestopisy, některého z ePrůvodců či eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi inspirovat na své vlastné cestě, která bude PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů