Putování po krásách Andalusie

aneb holky po roce a půl opět na výletě

Nemůžu tomu uvěřit, ale my opravdu vyrážíme!! Je sobota 5.6.2021 velice brzy ráno a já s kamarádkou Monikou stojíme ve Vídni na letišti a čekáme na let do Málagy!

Zpáteční letenku za 500,- jsme koupily před rokem, kdy Wizzair po první vlně koronaviru měl akci všechny letenky za 500,-. Koupila jsem jich tehdy několik do různých destinací (Porta, Gruzie, Madridu..), ale všechny byly postupně zrušeny. Jen tato s malými přesuny času i dne odletu vydržela celý rok. Nakonec i přibližně v původně plánovaném termínu odlétáme. Samozřejmě na vlastní pěst, bez cestovní kanceláře.

Situace ve Španělsku je dobrá, tak po roce a půl (naposledy jsme byly společně v říjnu 2019 v Lisabonu a před Vánoci 2019 na víkend v Budapešti) obnovujeme naše pravidelné výlety do různých míst Evropy.

Tentokrát ale nebudeme v jednom městě, ale navštívíme jich hned několik a na závěr pobytu máme v plánu i odpočinek u moře. Kamarádka je trochu nervózní, neboť na rozdíl ode mě, nebyla od našeho výletu do Budapešti, nikde v zahraničí. Ale přesvědčila jsem ji, že vše proběhne hladce a bez problémů, tak se začala i těšit 😉.

Tento článek doplňuje mapa zájmových bodů, kterou lze stáhnout do aplikace Mapy.cz. Obsahuje místa, která jsme v Andalusii navštívily, ale i místa, která jsme měly v plánu, ale už jsme je nestihly. Stažením mapy ušetříte čas zadáváním bodů do mapy.

Málaga

Cílem našeho výletu je prozkoumat krásy Andalusie, proto letíme do Málagy, která je ideálním výchozím místem. Let z Vídně trvá 3 h 15 min a již v 9 h ráno přistáváme v Málaze. Máme tedy celý den na její prozkoumání. Z letiště do centra Málagy dojedeme asi za 15 min vlakem, takže již před 10 h jsme  ve městě a dáváme si první španělskou kávu.

Na ubytování jsme si vybraly hotel blízko vlakového i autobusového nádraží, protože druhý den ráno se budeme autobusem přesouvat do Sevilly. Hotel není nijak luxusní, ale další důvod, proč jsme si ho zvolily bylo, že jsme se mohly ubytovat již ve 12 h. Odkládáme tedy zavazadla a chvíli odpočíváme na pokoji, protože zrovna přišel prudký liják. Asi po hodině vydatného deště můžeme vyrazit poznávat Málagu. Ve městě jsem již podruhé, tak nemusíme nijak tápat.

Co v Málaze navštívit?

• Catedral de la Encarnación,
    Katedrála vybudovaná křesťanskými dobyvateli roku 1528 namísto velké mešity
  • Alcazaba de Málaga
    Maurská pevnost z 11. století vybudovaná na troskách fénického paláce
  • Castillo de Gibralfaro
    Hrad na stejnojmenném kopci
  • býčí aréna La Malagueta
    Jedná se o jednu z největších arén ve Španělsku
  • Rodný dům Pabla Picasa
    Stojí na na náměstí Plaza de la Merced
  • Parque de Málaga
    Park navržený jako botanická promenáda s celkovou plochou cca 30.000 m²

Obě máme rády pohled na města z výšky, šplháme tedy nejdříve na 130 m vysoký kopec Monte Gibralfaro, na kterém stojí stejnojmenný hrad, z kterého je nádherný výhled na celou Málagu. Po prohlídce hradu sestupujeme dolů do města, prohlédneme si ještě pevnost Alcazaba de Málaga a pak už se jen procházíme po centru Málagy. Samozřejmě si nezapomeneme dát něco dobrého k jídlu a také sangriu 😁.

Na prohlídku památek Málagy vám stačí určitě jedno odpoledne. V centru je hlavním lákadlem katedrála Encarnación, pevnost Alcazaba a ruiny římského amfitéatru Teatro Romano, které jsou přímo pod pevností. Trošku bokem od centra, ale ne daleko, je býčí aréna La Malagueta. Dostanete se pouze do ochozu arény, kde probíhá výstava, ale dovnitř arény vás nepustí. Můžete ji klidně minout a rovnou vyjít na kopec Monte Gibralfaro, z kterého je na arénu a také na celou Málagu, krásný pohled.

Večer se vypravíme do centra Málagy, kde to neskutečně žije! Restaurace jsou otevřeny a zahrádky plné lidí. Je velice příjemné posedět na zahrádce a jen tak pozorovat a vnímat atmosféru, kterou jsme díky dlouhému lockdownu dlouho neměli možnost zažít.

Sevilla

Další den ráno se přesouváme autobusem do Sevilly. Cesta trvá 2 h 45 min a po vystoupení nás čeká teplotní šok. V Málaze bylo příjemných 28 °C, v Seville je ovšem  téměř 40 °C!! Ještě přijíždíme v pravé poledne, o to je to výživnější!

Ubytovat se můžeme až po 14 h, dáváme si tedy nejdříve kávu, a něco malého k jídlu,  abychom se vzpamatovaly a poté navštěvujeme jednu z nejkrásnějších španělských arén, která je vybudovaná pro koridu – býčí zápasy, arénu Plaza der Toros de la Maestranza s přibližně 12 500 místy. Je opravdu nádherná, tak na chvíli zapomínáme i na to strašné vedro.

Bydlíme přímo v centru Sevilly, kousek od katedrály, v  naprosto úžasném apartmánu s dvěma ložnicemi a dvěma koupelnami jen pro nás dvě 😮. S majitelem se ani nepotkáme – check-in i zaplacení proběhne on-line a poté nám posílá přístupový kód do apartmánu. Ubytujeme se na dvě noci, abychom si Sevillu náležitě užily.

Co stojí za vidění v Seville?

• Alcázar
    Nyní královský palác, původně maurská pevnost. Slovo alcázar pochází z arabštiny (القصر‎, al-qasr) a znamená palác. Spolu s katedrálou a Indickými archívy je zapsán ve světovém dědictví UNESCO.
  • Katedrála
    Jedná se o 3. největší katedrálu v Evropě (po bazilice sv. Petra ve Vatikánu a katedrále sv. Pavla v Londýně).
  • Giralda - zvonice Sevillské katedrály
    První dvě třetiny věže jsou původní minaret (pozůstatek ze zničené mešity, která dříve stála na místě katedrály).
  • Plaza de España
    Originální náměstí , které je příkladem mnohostranného andaluského stavitelství.Vzniklo v roce 1929. Vedle reprezentativních budov s typickými stylovými prvky k němu patří i arkádové chodby, široké promenády a kanál se zdobenými lávkami.
  • Indické archívy
    Stojí hned vedle katedrály a obsahují všechny kupecké smlouvy s Novým světem a důležité dokumenty popisující objevování Ameriky.
  • Torre del Oro (česky Zlatá věž)
    Ve středověku sloužila jako věznice, dnes je uvnitř věže Muzeum námořnictví.

Jsme z ní v šoku. Je opravdu nádherná!! Ve Španělsku nejsme poprvé. Barcelonu máme prochozenou křížem krážem. Ani v Andalusii nejsem poprvé – při minulé návštěvě jsem kromě Málagy navštívila Granadu a Alhambru, která je vyhlášená, ale podle mě top je Sevilla. Byly jsme z ní naprosto paf! Památky jsou monumentální, nádherné, no prostě nádhera!! A třešničkou na dortu je, že jsme si je můžeme vychutnávat téměř samy, protože turistů je ještě opravdu málo. Já jsem nejvíce unešená z náměstí Plaza de España – to určitě při návštěvě Sevilly nevynechejte!

Sevilla je domovem flamenca a býčích zápasů.  Nikde jinde se nekonají tak krásné a pestrobarevné slavnosti, jako zde. Město je pro svou krásu přezdívané perlou Andalusie. V Sevillské katedrále jsou uložené ostatky Kryštofa Kolumba.

Ve městě najdete také plno domů zdobených pestrými kachlemi azulejos a umělecky kovanými mřížemi. Toto pro mě bylo dost překvapením. Do té doby jsem si myslela, že takto zdobené domy jsou typické pouze pro Portugalsko.

V Seville je také největší dřevěná konstrukce na světě. Nazývá se Metropol Parasol a její rozměry jsou 150 krát 70 m a přibližná výška je 26 m. Byla postavena v roce 2011 na náměstí La Encarnación. Navrhl ji německý architekt Jürgen Mayer. Je to opravdu zvláštní stavba a ne u všech Sevillanů se setkala s pochopením. Zajděte a posuďte sami 😉.

Córdoba

Po dvou dnech opuštíme Sevillu a přesouváme se do Córdoby. Tentokrát vlakem a cesta trvá pouze 45 min. Ubytování máme rezervované ve starém židovském městě, ve kterém jsou soustředěny všechny hlavní památky. Od vlakového nádraží to není daleko, cesta pěšky nám zabere asi 30 min.

Projdeme se moderní Córdobou a po cestě si dáváme ještě kávu a churos 😉. Poté vcházíme do starého židovského města, kde je úplně jiný svět než v nové moderní Córdobě. Ubytování máme opět krásné a tentokrát jako bonus ještě i bazén. V tom vedru se nám opravdu hodí, trávíme jsme v něm siestu 😀. Opět zůstáváme dvě noci, abychom si město stihly v pohodě zažít a užít.

Co si nenechat ujít Córdobě?

• Mezquita
    původně mešita, dnes katedrála, která stojí na ploše 23 tisíc m² a asi 860 sloupů v pravidelných řadách je spojeno dvojitými oblouky nad sebou. V roce 1236 byla proměněna na křesťanskou katedrálu a roku 1523 byla v jejím středu vystavěna vysoká renesanční loď s kupolí.
  • Alcazar
    Zámek na půdorysu staršího arabského s římskými mozaikami uvnitř. Palác obklopují terasovité zahrady a v sousedství jsou kalifovy lázně.
  • Juderia
    Staré židovské a arabské město s malebnými uličkami.
  • Puente Viejo
    Starověký římský most se 16 oblouky postavený Římany po roce 45 př. n. l. Několikrát byl opravován. Na jeho vnějším konci stojí středověká věž Torre de la Callahorra.
  • Palacio de Viana
    Skutečný šlechtický dům, ve kterém uvidíte vývoj architektonických stylů, dekorativního umění a prostředí aristokracie. Jednou z hlavních atrakcí je zahrada s 12 nádvořími.

Córdoba je zase trochu jiná než Sevilla. Ve starém židovském městě je úplný klid, který je ještě umocněn tím, že se turistická sezóna zatím úplně nerozjela. Některé restaurace a obchody zůstavají zavřené.

Večer město trochu ožije, ale se Sevillou se to nedá srovnat. Nám to ale nevadí, během dvou dnů navštívíme všechny památky, ochutnáme místní speciality, sangriu, užijeme si bazén a dokonce navštívíme i představení flamenca a andaluských koní. Córdoba je totiž proslulá chovem andaluských koní a jejich drezurou – tzv. španělskou školou.

Kromě památek  mají v Cordobě místní raritu, kterou nesmíte vynechat!! Jsou to  květinami vyzdobené dvorky a patia a je to opravdu nádhera! Toto je možné navštívit téměř celoročně (kromě zimy), ale  nejvíce vyzdobené a rozkvetlé jsou v květnu, kdy probíhá dokonce festival květinových dvorků. V době naší návštěvy ( začátkem června) jsou stále krásné a máme je samy pro sebe.

V Córdobě určitě ochutnejte místní kuchyni. Specialitami Córdobské kuchyně je Córdovan salmorejo – je to vlastně studená polévka z rajčat na povrchu posypaná osmaženým jamónem nebo Flamenquin – to jsou plátky jamónu zabalené do kousků vepřového, poté obalené ve strouhance a  osmažené. Většinou se podává z hranolkami. Obě jídla nám chutnaly, tak určitě taky vyzkoušejte!

Zpátky v Málaze

Po dvou dnech vycházíme z klidného židovského města a jsme v šoku, jak to v nové Córdobě žije. Opět jdeme na vlakové nádraží a vlakem se přesouváme zpět do Málagy. Cesta trvá 1 h.

Do konce pobytu nám zbývají už jen dvě noci. Vzhledem k tomu, že v den odjezdu potřebujeme jet brzy ráno na letiště, ubytováváme se opět v hotelu blízko nádraží.

Jestliže budete mít více času a budete si chtít užít moře, ubytujte se spíše mimo město. V Málaze pláže sice jsou, ale jsou blízko silnice, takže pro delší pobyt u moře to rozhodně není ideální. V případě, že více než moře si chcete užít restaurace a noční život, tak na to je Málaga ideální. V centru města to opravdu dost žije 😊.

My jdeme vyzkoušet městskou pláž, ale moc nás neuspokojuje, proto si na další den naplánujeme výlet do malé, ale krásné vesničky Nerja. Je to vyhlášené letovisko, tak se dost těšíme. Nakonec předčí naše očekávání a je to taková pomyslná třešnička na dortu na závěr našeho pobytu v Andalusii.

Nerja

Nerja je malé městečko východně od Málagy a patří k významným letoviskům na pobřeží Costa del Sol. Z Málagy tam jezdí několikrát denně autobus, cesta trvá necelou hodinku a půl.

Procházíme bílými uličkami městečka až se dostáváme ke krásné vyhlídce na moře Balcón de Europa (Balkon Evropy). Před vyhlídkou je náměstí s restauracemi, kde si dáváme oběd a poté již jdeme zakončit náš pobyt ve Španělsku koupáním a odpočinkem na pláži. V městečku je několik malých příjemných pláží, tak když sem pojedete na delší dobu, můžete jít každý den na jinou. Je to opravdu krásné zakončení našeho pobytu. Městěčko i jeho pláže určitě stojí za návštěvu.

Líbilo se vám naše putování po Andalusii?

Chtěli byste se také vydat do Andalusie a objevovat její krásy? Neváhejte, nyní nastává ideální období – podzim je jako dělaný pro poznávací cestovatelské dovolené! A abych vám cestu a pobyt co nejvíce zjednodušila, sepsala jsem vše do eCestopisu  PUTOVÁNÍ PO KRÁSÁCH ANDALUSIE – pohodově za 8 dní autobusem a vlakem.

Co v eCestopise najdete?

• Praktické informace, jak se do Andalusie dostat a jak se po ní dopravovat.
  • Podrobně popsané jednotlivé vycházkové okruhy spolu s vyznačením míst na mapkách a příslušnými odkazy.
  • Mnou ověřené tipy na ubytování.
  • Přehled zajímavých míst, které byste neměli minout.
  • Získáte přesný itenerář, jak pohodlně za použití vlaků a autobusů Andalusiii za 8 dní procestovat.
  • Po přečtení budete přesně vědet, kde si koupit jízdenky na vlak či autobus, kde v kterém městě je autobusové či vlakové nádraží a bez problémů k němu trefíte.
  • Vše je doplněno autentickými fotografiemi.

Nemusíte tedy přemýšlet o tom, jak vše zkombinovat, aby se to dalo v pohodě stihnout. TO JSEM JIŽ UDĚLALA ZA VÁS! Více informací naleznete ZDE. K eCestopisu si také do aplikace Mapy.cz stáhněte mapu zájmových bodů. Obsahuje místa, která jsme v Andalusii navštívily, ale i místa, která jsme měly v plánu, ale už jsme je nestihly. Stažením mapy ušetříte čas zadáváním bodů do mapy.

Stále váháte, zda do Španělska vydat?

Přestaňte váhat a vydejte se poznávat jeho krásy!! Rozhodně nebudete litovat! Španělská města jsou opravdu krásná a vládne v nich příjemná atmosféra. Španělé jsou příjemní a ožívají, až se setmí, což v době naší návštěvy bylo až kolem 22 h. Zaplní zahrádky restaurací  a dávají si oblíbenou sangriu.

Pouze doporučuji si poznávací dovolenou naplánovat na podzim nebo na jaro, neboť při teplotách atakujících 4o °C je chození po městě dost náročné. Pak to musíte řešit jako Španělé a dát si od 14 h do 17 h siestu. My jsme na to také přistoupily a nebylo to vůbec špatné. Trávily jsem ji v restauraci na obědě, a pak jsme si dávaly odpočinek v klimatizovaném apartmánu nebo u bazénu.

Co bylo potřeba před odletem a před návratu domů, jsme sepsala v článku Jak se připravit na cestu do Španělska. Doporučuji jeho přečtení před cestou, i když všechny informace již nejsou aktuální. Najdete tam zajímavé a praktické informace a všechny důležité odkazy, na kterých zjistíte aktuální podmínky.

Přeji vám hodně krásných zážitků na vašich cestách a kdybyste přece jen nevěděli, jak na to, přečtěte si nejdříve eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte ze sekce ePrůvodce nebo eCestopisy, některého z ePrůvodců či eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi inspirovat na své vlastní cestě, která bude PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.