KAPVERDY aneb jak po nich cestovat na vlastní pěst a nezbláznit se? Držte se hesla Kapverďanů – NO STRESS!

Nebudu vám nalhávat, že cestování po Kapverdách je pohodička a že vše, co si naplánujete, taky vyjde. Ne, není to tak! Cestovat po Kapverdách je vhodné pro otrlého a zkušeného cestovatele, který je schopen rychle reagovat na změny a rušení spojů nebo pro toho, kdo má dostatek času a nikam nespěchá.

Ano, můžete zvolit nejjednodušší, nejspolehlivější a zřejmě také i nejlevnější variantu a to je pobyt s cestovní kanceláří. S tou se ale dostanete pouze na jeden ze dvou ostrovů, na které české cestovky létají a ty jsou, z deseti kapverdských ostrovů, ty nejméně zajímavé. Jsou to ostrovy Sal a Boa Vista, které jsou vyhlášené svými plážemi. Jestli si chcete užít pouze pláže a all inclusiv servis na hotelu, případně si půjčit auto na výlet po ostrově, je pro vás pobyt s cestovní kanceláří vhodná volba.

Pláž na ostrově Sal

V případě, že chcete vidět a poznat pravé Kapverdy, navštívit více ostrovů, dostat se do míst, kam turisté moc nejezdí, nezbývá vám nic jiného, než se na Kapverdy vydat na vlastní pěst. Je to nejlepší způsob, jak Kapverdy více poznat, dostat se do odlehlých míst a zažít pravé africké dobrodružství. I přes všechny nepříjemnosti, které nás během 16 denního putování po kapverdských ostrovech potkaly, množství zrušených letů, mnoho hodin zpoždění trajektů a neustálých změn plánů, vám to mohu jen a jen doporučit! Na Kapverdy jsme určitě nezanevřeli, právě naopak, máme v plánu se na ně brzy vrátit a pokračovat v objevování krás dalších ostrovů.

V tomto článku najdete naše postřehy a rady, které vám pomohou vaše plánované kapverdské dobrodružství zdárně, bez nervů a bez zbytečných finančních nákladů, přežít. Vychází z našich zkušeností a přidám i tipy, co bychom příště udělali jinak, abychom eliminovali právě počet změn a stornovaných letů a snížili riziko případných dalších nepředvídatelných finančních nákladů.

Něco málo o Kapverdách

Kapverdy (portugalsky Cabo Verde, doslovný český překlad je Ostrovy Zeleného mysu), plným názvem Kapverdská republika, jsou státem zahrnujícím deset ostrovů a pět malých ostrůvků v Atlantském oceánu u pobřeží západní Afriky. Od roku 1975 jsou Kapverdy republikou. Ostrovy jsou pojmenovány podle poloostrova Zelený mys (francouzsky Cap-Vert), který tvoří nejzápadnější bod kontinentální Afriky. Citováno z wikipedie.

Saliny na ostrově Sal

Kapverdy patří do oblasti zvané Makaronésie, do které patří také Madeira, AzorskéKanárské ostrovy, a jedná se o soubor sopečných ostrovů táhnoucích se od Azorských ostrovů dále k jihu. Všechny kapverdské ostrovy jsou vulkanického původu, ale pouze na ostrově Fogo je stále aktivní vulkán Pico do Fogo vysoký 2829 metrů. Je zároveň nejvyšším bodem celého souostroví. Poslední erupce byla v roce 2014. Ostatní vyhaslé vulkány s výškou přes 1200 metrů se nachází na ostrovech Santa Antão, São Nicolau a Fogo.

Na ostrově Santiago, v dáli ostrov Fogo

Souostroví Kapverdy se skládá z 10 ostrovů a 5 menších ostrůvků na celkové ploše 4035,5 km². Seskupují do dvou celků podle pozice převládajících větrů:

• Barlavento (severní souostroví, Návětrné) – Santo Antão, São Vicente, Santa Luzia, São Nicolau, Sal, Boa Vista
  • Sotavento (jižní souostroví, Závětrné) – Maio, Santiago, Fogo, Brava

KAPVERDSKÉ OSTROVY

• 1
    Santiago
    Největší kapverdský ostrov, na kterém leží hlavní město Kapverd Praia.
  • 2
    Santo Antão
    Druhý největší ostrov, nejseverněji položený. Jedná se o nejzelenější a nejhornatější ostrov Kapverd.
  • 3
    Saõ Nicolau
    Hornatý ostrov, který díky obtížné dostupnosti je zatím turisticky málo objevený a navštěvovaný.
  • 4
    São Vicente
    Malý, ale zajímavý ostrůvek na severu s městem Mindelo, kde zažijete pravou africkou atmosféru.
  • 5
    Fogo
    Ostrov s aktivní sopkou Fogo vysokou 2829 m..n.m, která je nejvyšší horou Kapverd.
  • 6
    Sal
    Ostrov je oblíbeným cílem turistických kanceláří díky městečku s krásnou pláží, hotely a restauracemi. Jeho název je podle solných dolů a salin, které se na ostrově nachází.
  • 7
    Boa Vista
    Další dovolenkový ostrov. Je převážně pustý, pokrytý kamenitou pouští a minimem vegetace a z velké části neosídlený. Na ostrově se nachází nejhezčí a nejdelší pláže Kapverd.
  • 8
    Maio
    Nejvýchodnější ostrov, který je známý svými písečnými plážemi a velkými lesy, což je na Kapverdy neobvyklé.
  • 9
    Brava
    Nejmenší obydlený ostrov na Kapverdách a zároveň nejzelenější z jižních závětrných ostrovů. Jeho název v portugalštině znamená „divoký“.
  • 10
    Santa Luzia
    Neobydlený ostrov, který leží mezi ostrovy Saõ Nicolau a São Vicente.

Počasí

Počasí – klima je celoročně suché a horké; mezi prosincem a červnem je ovlivněno silným větrem, který s sebou přináší písek ze Sahary a je místními nazýván harmattan. Patrný je zejména na ostrovech Sal a Boa Vista, na ostatních ostrovech není vítr tak silný. Větrné podmínky dopřávají milovníkům surfování a kitování. V červenci až listopadu převládá stabilní teplé a suché počasí, které je zřídkakdy přerušeno přívalovým lijákem.

Na Kapverdy můžete jet kdykoliv během roku, neboť počasí je celoročně téměř neměnné, průměrné denní teploty se po celý rok pohybují v rozmezí 25 až 30 °C ve stínu. Také zde  stále svítí sluníčko. Slunečných dní v roce tu je minimálně 300. Slunce svítí většinou od 7 ráno do 18 hodin večer s tím, že na již od 8 h se dá opalovat. Ochlazuje se se stoupající nadmořskou výškou, průměrná výška ostrovů je 800 metrů.

Teplota moře

Teplota moře se pohybuje od 24 °C v zimě po 28 °C v létě. My jsme byli na přelomu března a dubna a voda měla spíše těch 24 °C, byla osvěžující, ale koupat i šnorchovat se dalo. Problém byl spíše ten, že ostrovy obepíná divoký Atlantik, takže ne na každé pláži bylo koupání možné kvůli velkým vlnám a spodním proudům. Ale téměř každý den se nám podařilo najít nějakou pláž, kde se koupat dalo.

Jazyk

Jazyk – úředním jazykem na Kapverdských ostrovech je portugalština, ale většina obyvatel mezi sebou mluví kreolštinou. Její základ vychází z portugalštiny. Jazyk se šíří pouze v ústním podání, jeho standardizovaná psaná spisovná podoba neexistuje. Byla však  vytvořena jednotná abeceda pro všechny dialekty, která se nazývá ALUPEC. Na jednotlivých ostrovech jsou různé dilaekty kreolštiny, na kterých se podílely jiné jazyky – na Sao Vincente francouzština, na Boa Vista italština, na Brava angličtina.

Velice dobře se zde tedy domluvíte portugalsky, na některých místech i francouzsky. Jestliže tyto jazyky neumíte, nezoufejte. My také neumíme ani jeden z těchto jazyků, i tak jsme zde zvládli cestovat a domlouvat se. Na většině turistických míst se dorozumíte anglicky, zejména v ubytováních a půjčovnách aut to nebyl problém. V restauracích to byl někdy oříšek, ale většinou měli jídelní lístek přeložený i do angličtiny. A když to jinak nešlo, tak jsme se rukama, nohama nějak domluvili.

Jak naše putování probíhalo

Původní plán

Podle původního plánu jsme měli z Prahy přes Lisabon přiletět nejdříve na ostrov Sal, na kterém jsme chtěli strávit 3 dny. Odsud jsme pak chtěli přeletět na ostrov São Nicolau a odsud po dalších 4 dnech na ostrov Santiago. Na něm jsme měli strávit pět dní a pak se zase přes Lisabon vrátit zpět do Prahy. Původně jsem měla v plánu navštívit ještě ostrov Fogo a zde zdolat nejvyšší horu Kapverdských ostrovů Fogo vysokou 2829 m.n.m. Toto jsem nakonec vzdala vzhledem k mému nedávnému úrazu a také kvůli náročným přesunům mezi ostrovy.

Realita

Realita byla ovšem trochu jiná. Již druhý den pobytu na ostrově Sal nám přišel e-mail, že náš let na ostrov São Nicolau je bez náhrady zrušen. Řešili jsme tedy, co dál. Na ostrov São Nicolau jsme jet chtěli, neboť jsme četli, že je ještě turisticky nedotčený a také mnohem zajímavější než vyprahlý ostrov Sal. Jediná možnost byl tedy trajekt. Tomuto zážitku jsme se opravdu chtěla vyhnout, bohužel to však nešlo jinak.

Museli jsme se rychle rozhodnout, co dál, protože trajekt jel buď tentýž den v noci nebo až za další 4 dny. Zvoli jsme tedy ten dřívější, odhlásili se z ubytování, vrátili o den dříve auto, napsali na ubytování na ostrově São Nicolau, že přijedeme o den dříve a vyrazili jsme. Trajekt měl oproti původnímu času zoždění 5 h, naštěstí nám předem napsali email o plánovaném zpoždění. Nemuseli jsme tedy 5 h trčet v přístavu, ale mohli jsem počkat v apartmánu. Ale i tak to nebylo příjemné – místo v 1 h v noci jsme odjížděli v 6 h ráno.

Trajket mezi ostrovy

Cesta trajektem byl opravdu nezapomenutelný zážitek. Všichni v jedné místnosti, žádná možnost kajut či postelí, pouze polohovatelné sedačky. Místní cestu velice těžko snášejí – neumí plavat a ještě je jim dost špatně, leží tedy na zemi, občas zvrací a snaží se to nějak přežít. Na lodi to trochu vypadá jako v utečeneckém táboře. Plavba je opravdu jen pro otrlé se silným žaludkem. Loď se celou dobu dost houpe a naklání, no prostě plujete po divokém Atlantiku. Nakonec jsme těch 7 h nějak přežili a když jsme kolem 13 h přistáli na ostrově São Nicolau, dost se nám ulevilo. Věřili jsme, že už to máme za sebou a další cesta trajektem nás už nečeká. Bohužel již další den bylo jasné, že jsme se mýlili.

Ostrov São Nicolau

Přišla nám totž zpráva, že i náš další přelet mezi ostrovy byl bez náhrady zrušen. Z ostrova São Nicolau na ostrova Santiago by nám cesta trajektem zabrala asi 24 a to jsme zavrhli. Bylo potřeba vymyslet nějaký jiný plán. Bylo jasné, že z ostrova São Nicolau se jinak než trajektem nedostaneme. Rozhodli jsme se tedy jet na nejbližší ostrov a tím bylo São Vincente. I tak cesta trvala 5 h a 2 h před odjezdem nám přišel email, že trajekt bude mít 11 h zpoždění. Místo v 10 h ráno jsme tedy odjížděli ve 23 h. Toto nakonec byla změna ku prospěchu, protože jsme tím získali navíc celý den na ostrově São Nicolau.

Ostrov São Vincente

Na ostrov São Vincente jsme přijeli uprostřed noci a strávili zde ještě celý den a další noc. Až na následující den jsme si koupili přelet na ostrov Santiago a ten naštěstí vyšel. Nakonec jsme byli velice rádi, že jsme ostrov São Vincente neplánovaně navštívili, protože se nám na něm moc líbilo, ale hlavně jsme zde šnorchlovali se želvama a to byl opravdu neskutečný zážitek! Až budete cestovat po Kapverdách, určitě ostrova São Vincente nevynechejte!

Želvy na ostrově São Vincente

Na ostrov Santiago jsme se tedy nakonec dostali o den později oproti původnímu plánu, ale to nevadilo, ukázalo se, že 4 dny byly tak akorát. Celkem jsme si oddechli, že se nám to podařilo a mysleli si, že už máme vyhráno. Předpokládali jsme, že let do Evropy už nám nezruší. To se bohužel nestalo. Pouhých 22 h před odletem jsme obdrželi email, že náš let byl zrušen a náhradní bude o 3 dny později. Ale to už bychom zase nestihli let z Lisabonu do Prahy.

Ostrov Santiago

To byl asi nejvíce stresující moment našeho pobytu na Kapverdách. Jediný let, který jsme na daný den našli, byl s Tap Portugal. Byl dost drahý, což ce dalo čekat, ale vůbec se nám nedařilo ho koupit. Bylo to zřejmě kvůli špatnému signálu a tak banka vždy platbu kvůli dlouhé odezvě zamítla. Tak místo abychom si užívali poslední den na Kapverdách, řešili jsme nákup letenek. Po 6 hodinách se nám to konečně podařilo! Cena letenky byla naprosto šílená, ale tu nám naštěstí nakonec zaplatila pojišťovna. Na druhý den se nám už bez komplikací podařilo odletět do Lisabonu a odsud pak do Prahy.

Itinerář

Během naší cesty jsem poctivě všechna navštívená místa, i ta, která jsme kvůli nečekané změně plánů museli oželet, zaznamenávala do mapy zájmových bodů, kterou si již nyní můžete stáhnout do aplikace Mapy.cz. Podle ní si můžete sestavit svůj vlastní itinerář nebo mi napište a já vám sestavím itinerář na míru. Mnoho míst, která jsme na Kapverdách viděli, najdete podrobně popsaná na mém Instagramu a také na FB Cestujte s radostí. Postupně vytvořím itineráře na jednotlivé ostrovy, které jsme navštívili, ale to ještě chvíli potrvá.

Mapa zájmových bodů na Kapverdských ostrovech

Praktické informace

Časový posun

Časový posun – na Kapverdách se nepřechází na letní čas, v zimě je tedy posun o 2 hodiny zpět a v létě o 3 hodiny. My často létáme na přelomu března a dubna, takže nás změna času zastihne v zahraničí. Tím ji vlastně ani nepoznáme, protože během přesunu mezi jednotlivými destinacemi dochází většinou k časovému posunu několikrát, tak to ani neřešíme.

Na Kapverdách jsme tedy zažili posun o dvě i o tři hodiny a mnohem více nám vyhovoval o 3 h. Než jsme se ráno vymotali z ubytka, u nás už bylo po obědě, takže případné pracovní potíže už byly vyřešené nebo jsme je vyřešili ještě v apartmánu a pak už jsme se mohli celý den věnovat objevování Kapverdských ostrovů.

Měna

Měna – místní měna se jmenuje kapverdské escudo, označení CVE a je pevně navázané na euro a to kurzem 1 Euro = 110 CVE. Na ostrově Sal a Boa Vista si na většině míst vystačíte s eurem, ale počítejte s tím, že vám nazpět budou vracet escuda. Určitě doporučuji si escudo pořídit. Na ostatních, méně turistických ostrovech se bez nich prostě neobejdete. Jednoduše si je vyberete v bankomatech na všech ostrovech ve větších či turističtějších městech. Hotovosti mějte dostatek i na zaplacení ubytování či půjčení aut. Na platbu kartou se na Kapverdách ještě moc nehraje.

Kapverdské escudo

Aplikace Airalo

eSim Airalo – Kapverdy se nachází mimo EU, jestliže tedy nechcete utratit majlant, a tady je to opravdu hned, pořiďte si eSim. Můžete si samozřejmě koupit jejich datovou SIMku a v telefonu si ji vyměnit za svoji, ale v tu chvíli budete mít jiné telefonní číslo a nikdo se vám nedovolá.

Mnohem pohodlnější mi přijde, nainstalovat si aplikaci Airalo, ve které si můžete koupit levná data v kterékoliv zemi a po překročení hranic pouze přepnete z vaší SIMky na eSIM. Podle mě je tato aplikace jedna z nejlepších cestovatelských vychytávek!

Aplikaci stahujte ZDARMA na Google Store či Apple Store. Když se přihlásíte pod tímto odkazem nebo zadáte do kolonky Referral or Voucher Code DAGMAR8425, získáte na první objednávku slevu 3$. Více najdete v článku 7 TOP aplikací úspěšného cestovatele.

Jak se na cestu připravit?

Dostatek času

Dostatek času – buďtě časově flexibilní. Nechte si rezervu minimálně den na každém ostrově, aby vás nerozhodila případná změna plánů. Například když kvůli zrušenému letu budete muset odjet o den dříve trajektem, tak jak se to stalo nám na ostrově Sal.

Ostrov São Vincente

Kromě ostrova Sao Vincente, na který vám v pohodě stačí jeden den, si na pobyt na ostatních ostrovech nechte minimálně 3 celé dny, abyste je stihli dostatečně prozkoumat. Na přesuny mezi ostrovy si vyhraďte vždy samostatný den, na který si už nic neplánujte. Lety mívají zpoždění a časy odjezdů trajektů jsou spíše orientační. Většinou pár hodin před odjezdem vám přijde email s upřesněním času, který už téměř odpovídá skutečnosti.

Dostatek rezervních peněz

Dostatek peněz na nepředpokládané výdaje – Na Kapverdách musíte počítat s tím, že i když máte předem vše zařízené, bohužel ne vše vyjde a vy budete muset dokupovat další lety nebo cesty trajektem. Doporučuji si ještě v Evropě poslat dostatek peněz na Revolut kartu ( jestli ještě neznáte a nepoužíváte, přečtěte si článek 7 TOP aplikací úspěšného cestovatele ), která jako jediná spolehlivě fungovala při platbách na internetu. Na Kapverdách je špatný signál jak telofonní, tak wifi, takže české karty často bohužel nefungují, banka transakci kvůli dlouhým odezvám zamítne. A samozřejmě se to stane, když to nejvíc potřebujete.

Nákup letenek

Na co si dát pozor při nákupu letenek, abyste eliminovali nenadálé výdaje? Cestu z Evropy na Kapverdy i když s přestupem zarezervujte nejlépe u jedné letecké společnosti jako navazující lety. To nabízí společnost Tap Portugal na lety z Prahy nebo z Vídně. Levněji se dá sice letět s Cabo Verde, ale ne z našich okolních letišť. Když nakombinujete lety u dvou leteckých společností nezávisle na sobě, může se vám stát to, co nám. Kdybychom oba lety měly u jedné letecké společnosti a změnili nebo zrušili by nám první let, museli by nám bezplatně změnit i let navazující. Více o vyhledávání levných letenek najdete v článku Jak hledat levné letenky a kde je kupovat.

Co se týče Kapverdských leteckých společností, radila bych se jim raději vyhnout. Přelety mezi ostrovy jsme měli koupené u letecké společnosti Best Fly a bohužel ani po dvou měsíci jsme od nich nedostali peníze za zrušené lety, i když v mailu o zrušení letu psali, že je dostaneme do 7 dnů od podání žádosti, ale od té doby s námi nekomunikují, na emaily neodpovídají. Let do Lisabonu jsme měli koupený u letecké společnosti Cabo Verde Airlines, peníze za zrušný let nám poslali po třech týdnech.

Dobré cestovní pojištění

Dobré cestovní pojištění – ruku v ruce s neočekávanými výdaji jde také dobré cestovní pojištění. V tomto případě je důležité mít pojištěné tzv. přerušení cesty, na které právě uplatníte nákupy nových letenek či trajektů nebo také navyčerpaná zaplacená ubytování v případě zrušení letu leteckou společností.

Já osobně využívám dvě pojištění a to ke kreditní Premium Kartě ČSOB.ke kartě k prémiovému účtu Komerční banky Obě pojištění jsou téměř shodná, mají vysoké pojistné limity a liší se minimálně. Trochu výhodnější je pojištění u ČSOB, neboť zde je výše spoluúčasti pouze 10%, kdežto u KB je to 20%. Obě už mám vyzkoušené a komunikace s nimi je velice dobrá a řešení rychlé.

Ostrov São Nicolau

Naposledy jsem právě řešila refundaci nové letenky z Kapverd do Lisabonu, kterou jsme si museli koupit, když nám 22 h před odletem zrušili let a náhradní dali až za 3 dny a to už bychom nestihli let z Lisabonu do Prahy. Do týdne od podání žádosti jsem měla peníze na účtu. O pojištění na cestách píšu více v článku Jak se pojistit na cestách do zahraničí. Další výhodou těchto karet je, že s nimi máte vstup ZDARMA do letištních salonků, což byl vlastně hlavní důvod, proč jsme si tyto karty pořizovali a nakonec daleko více oceňujeme jejich výborné cestovní pojištění, jak u ČSOB, tak u KB.

Dojmy z Kapverd

I přes všechny komplikace a změny plánů, které nás na Kapverdách potkaly, jsme na ně nezanevřeli a určitě jim dáme ještě šanci. Pro příště to chce eliminovat počet přeletů mezi ostrovy a nejlépe rovnou z Evropy přiletět na ostrov, na kterém chceme pobývat. Ne vždy to jde, ale určitě bych se ještě jednou chtěla podívat na ostrov São Vincente a odtud přejet trajektem na nejzelenější Kapverdský ostrov São Antao a samozřejmě také zdolat nejvyšší vrchol Kapverd sopku Fogo na stejnojmenném ostrově.

Kapverdy nejsou jen nádherné pláže s hotelovými resorty, ale také hory, skály, soutěsky, lesy, saliny a zapadlé rybářské vesničky s jejich obyvateli, kteří jsou vždy vstřícní a přátelští, i když jsou třeba chudí. Je to takové předměstí Afriky, kde už můžete zažít pravou africkou atmosféru, ale stále se zde cítíte bezpečně a nemáte pocit, že vás chtějí na každém kroku oškubat.

Přeji vám hodně krásných zážitků na vašich cestách a kdybyste potřebovali poradit, jak svoji cestu na vlastní pěst uskutečnit, přečtěte si eBook 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst a pak si vyberte některého z ePrůvodců nebo eCestopisů připravených ke stažení a nechte se jimi vést na svých vlastních cestách, které budou probíhat PŘESNĚ PODLE VAŠICH PŘEDSTAV.

Dáša Hiršová
Jsem nadšená cestovatelka a ráda bych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a tipy jak cestovat levněji, zajímavěji, radostněji, ale HLAVNĚ PODLE SVÉHO! Více o mě se dozvíte zde>>.

Jsem autorkou ePrůvodců a eCestopisů, které vám usnadní vaši vlastní cestovatelskou dovolenou a také eBooku 5 JEDNODUCHÝCH KROKŮ k cestování na vlastní pěst.

Sestavím vám ITINERÁŘ NA MÍRU vašim představám a požadavkům.